Škoda Transportation plánuje výrobu laminátového metra

20. duben 2010

Plzeňská Škoda Transportation plánuje výrobu laminátového metra. Ve spolupráci s Fakultou strojní Západočeské univerzity vyvíjí materiál na bázi laminátu, který by v budoucnu nahradil dosavadní ocelové konstrukce. Kompozit z uhlíkových a skelných vláken pojených pryskyřicí má lepší fyzikální vlastnosti a je cenově dostupnější. Konkrétní vlastnosti materiálu popisuje šéf Výzkumného centra kolejových vozidel Petr Keller.

  • Škoda Transportation plánuje výrobu laminátového metra
    " style="">
    Škoda Transportation plánuje výrobu laminátového metra
    " style="">
    Škoda Transportation plánuje výrobu laminátového metra
0:00
/
0:00

Skříně metra z lehkého a pevného kompozitu by chtěl světový výrobce kolejových vozidel vyrábět jako jedna z prvních firem na světě. Nový materiál z uhlíkových a skelných vláken pojených pryskyřicí má díky lepším fyzikálním vlastnostem nahradit hliník nebo plech. Může být pevnější než ocel a zároveň o více než polovinu lehčí. Odlehčená skříň má snížit spotřebu energií až o pětinu. Dalšími výhodami jsou větší odhlučnění vozu i způsob hoření. V případě havárie a požáru se kovy od jiných dílů rozžhaví do obrovského žáru a vzniká velké množství jedovatých zplodin. Kompozit nehoří, jen postupně doutná a teplotu nezvyšuje. Zároveň nevytváří toxické plyny.

První etapa výzkumu skončí letos a přinese přesné srovnání nových a "starých" skříní. V další fázi se zaměří například na ekonomiku výroby, kde se očekávají výrazné úspory. Hrubá stavba i konečná montáž budou méně pracné, odstraní se svařování a obrábění. Předpokládají se ale zvýšení úkonů lepení.

Vozidla s kompozitovou skříní mají vyjet na koleje za několik let. Kromě metra by se měly využívat v tramvajích, vagonech a motorových vlacích.

autor: Směna ČRo Plzeň