Metrix vyplňuje díru na trhu

2. červenec 2013

Největší audioportál na českém internetu

Metrix v pořadu Dj Wiche Questions | Foto: oficiální Facebook Metrixe

Metrix vyplňuje díru na trhu

Amatérský rapper a parkourista z Hroznové Lhoty Metrix patří v posledních měsících k nejpopulárnějším postavám českého internetu. Lidé si jej neoblíbili proto, že by měl výjimečně zajímavé skladby – populární je především proto, že ve všem, co dělá, je mimořádně špatný.

Lidská touha vysmívat se ostatním je hluboce zakořeněná a díky možnostem současné popkultury není problém ji ukojit. V době, kdy ještě nebyl přístup na internet takovou samozřejmostí, se lidé smáli odpadlíkům soutěže Česko hledá Superstar, kteří se shromažďovali ve specificky české rubrice Hvězdná pěchota. Dnes ale exoty pěstuje především kanál YouTube – panoptikum bizarních zpěváků je důležitou součástí současné internetové estetiky neschopnosti a nekompetence.

Pokud výběr zúžíme na Českou republiku, vyjde nám v současnosti jako nejpopulárnější rapper, tanečník, beatboxer a parkourista vystupující pod jménem Metrix Steel. Metrix pochází z Hroznové Lhoty a na glorifikaci svojí rodné vesnice, kterou najdete v jihomoravském okrese Hodonín, postavil svoji právě kulminující kariéru.

Debutová skladba, kterou vypustil do světa téměř přesně před rokem, nese název jeho bydliště a Metrix v ní během necelých dvou minut předkládá všechny svoje trumfy – škobrtající rap, který vyvolává dojem, že bezbarvý rytmický podklad ve stejném okamžiku předbíhá i dohání. Texty čerpající z tradice oldschoolového hip hopu, kterou ale samozřejmě není možné bez újmy přenést na jižní Moravu. Taneční kreace, které jsou jednoduše nepopsatelné. Nutno vidět.

V internetových diskuzích se vedou spory, jestli to Metrix myslí vážně nebo ne. Víme ale jedno – zatím mu to vychází. Svoji popularitu nemusí měřit jenom počty zhlédnutí svých videí (i když ty jdou do stovek tisíc), ale dokáže se i náležitě prodat za opravdové peníze. Vystupuje jako reklamní tvář oděvní značky, objíždí diskotéky za slušný honorář, na který se mu skládají sami návštěvníci. Za několik desítek minut zábavy na cizí účet jsou ochotní i platit.

Je samozřejmě jisté, že Metrixova sláva bude mít velmi krátké trvání, v tom je společenské nastavení neúprosné. Teď, tedy v okamžiku, kdy je na vrcholu, ale z jeho popularity můžeme leccos vyčíst. Metrix totiž není oblíbený jenom proto, že je snadným terčem – lidé se sice rádi dívají na někoho, kdo něco neumí, a ještě raději se koukají na někoho, kdo má o svém vlastním neumětelství vysoké mínění.

Obliba Metrixe může pramenit z něčeho jiného – to, co je dokonalé, už lidi zkrátka nudí. V době informační přesycenosti musí člověka občas napadnout, že talentovaných lidí je všude plno a perfektně vybroušených klipů si může kdykoliv pustit desítky. Lidé už se nekoukají s touhou nad sebe, ale s posměchem pod sebe – zároveň ale pro svůj osobní stimul potřebují čím dál tím bizarnější druhy zábavy. Proto je tu Metrix a proto ho, až mu dojde dech, nahradí někdo ještě podivnější.

02920371.jpeg
autor: Jiří Špičák