Unkilled Worker: Prima sezóna v pekle

16. září 2013

Největší audioportál na českém internetu

Unkilled Worker | Foto: oficiální stránka Unkilled Worker

Unkilled Worker: Prima sezóna v pekle

Unkilled Worker, tedy jednočlenný projekt zkušeného harcovníka české undergroundové scény Todda Nesbitta se po debutovém albu Faithcollapse z roku 2009 vrací s deskou Season of Doom. Silver Rocket posluchačům nadělili perfektní podzimní album – ideální doprovod k osamělým procházkám rozmoklými poli a opuštěnými fabrikami.

Zneklidňující, studený minimalismus – a nemyslím strojově studený, ale spíš nahánějící husí kůži. Elektroakustická kytara prohnaná reverby, hlas, který chvíli na půl huby mumlá jako chlastem zmožený vandrák u cesty, chvíli jednoduše recituje básně, jindy nutkavě zaklíná a nakonec i docela smířeně a uvolněně intonuje. A někde uvnitř hypnoticky zacyklených a zároveň rozmáchle rozevlátých riffů je slyšet pohyb, achetypální kolébání na voze, tep kolejí, rytmus elektrických sloupů u dálnice. Tak zní surový folk Unkilled Worker.

Na čtyři roky starém debutu Faithcollapse skoro v každé písni tvrdily muziku bicí, barvu dodávaly další nástroje a dost často se taky šlapalo na bustr. Tady mají mnohem víc prostoru obnažená kytara a zpěv, na pár místech střídmě vypomůžou členové OTK – fantastické je třeba banjo v Oceans of Harm.

Jako vždycky se pod závějemi chladných ozvěn ukrývají nenápadně fajnové melodie. Tentokrát ale na několika místech překvapivě vystupují do popředí. (When) The Cards Are All Played je v rámci žánru dokonce vysloveně hitová záležitost. Její dronující a skřípající cello evokuje sólovky Thurstona Moora, ačkoli hlasem se Todd blíží zjihlému Eddiemu Vedderovi. U Grace se zase nedá nevzpomenout na Neila Younga a jeho ikonický soundtrack k filmu Dead Man.

02967502.jpeg

Podle jeho poznámek na obalu nahrál Todd Nesbitt Season of Doom ve dvou sessions na první dobrou, zatímco na obloze se prý planety rovnaly pěkně do zákrytu. Nevím, jestli je to zrovna tím, ale oproti Faithcollapse je tahle deska o dost míň expresivní a víc soustředěná, ještě prostší zbytečností – a pokud možno o to působivější.

Unkilled Worker – Season of Doom (Silver Rocket, 2013)

Tomáš Palucha / Unkilled Worker Machine: 2x2=12(“)

autor: Robert Candra