Výstava OSADA v Trafo Gallery potvrzuje zvyšující se zájem o panelová sídliště

9. září 2014

Největší audioportál na českém internetu

Výstava OSADA v Trafo Gallery | Foto: Václav Hník

Výstava OSADA v Trafo Gallery potvrzuje zvyšující se zájem o panelová sídliště

Panelová sídliště jsou v kurzu. Za poslední rok se rozběhlo hned několik projektů, které se věnují jejich historii, urbanismu, ale i sociálním vztahům jejich obyvatel. V Kladně probíhá výstava Příběh paneláku ve Středočeském kraji. Na konci září vyjde kniha, která představí experimentální sídliště Invalidovna, a panelová sídliště jsou i tématem nové výstavy, která začala v pražské Trafo Gallery.

Většina umělců, kteří se na výstavě OSADA v Trafo Gallery prezentují, vychází z tématu panelových sídlišť hodně volně. Někteří například upozorňují na jejich podobu se současnými developerskými projekty a pozastavují se nad tím, že zatímco bydlení na sídlišti je dodnes vnímáno spíš negativně, na byt v novostavbě na kraji města je většina lidí pyšná. Jednoznačnou odpověď, jak současní umělci nahlíží na fenomén sídlišť, ale výstava nenabízí. To potvrzuje i jedna z kurátorek Romana Veselá: „Jednoznačná odpověď z toho souboru vystavených děl nevychází. Patrný je ale důraz na mezilidské vztahy a touha po pospolitosti. Dobře to ilustruje třeba dílo Sylvy Francové. Ta čtyři roky fotila lidi, kteří spolu s ní ráno pospíchali na metro. Pak jejich postavy z fotek vyřezala a tady na zdi je nalepila do fiktivního sousedského davu.“

I přes důraz na zmiňovanou pospolitost jsou na výstavě zastoupeni i umělci, kteří se víc než na mezilidské vztahy soustředí na architekturu a minimalistické stavební tvarosloví, které je pro sídliště typické. Výtvarník Ivo Pelichovský v Trafo Gallery vystavil rytiny z cyklu Mimosezóna: „Téma výstavy jsou sice panelová sídliště, ale já jsem to téma uchopil hodně po svém. V cyklu Mimosezóna jsem se snažil zmapovat horskou architekturu, která vznikla v Československu od 60. do 80. let. Chtěl bych tím mimo jiné upozornit na to, že většina těch staveb, které tam zachycuji, je dnes bourána nebo radikálně přestavována, což mi přijde škoda. Bohužel řada lidí dodnes na tyhle stavby nahlíží negativně. Přitom ty stavby mají jenom tu smůlu, že byly postaveny za normalizace a u veřejnosti často převažuje jen politický pohled na ně. Mnozí mají tendenci považovat vše, co se postavilo za minulého režimu, automaticky za architektonické monstrum.“

03203064.jpeg

Patricie Fexová, která v Trafo Gallery ukazuje svůj fotografický průřez panelákem s názvem Jednota bydlení, je ale v hodnocení přístupu veřejnosti k panelovým sídlištím a potažmo i dalším stavbám z doby normalizace mnohem optimističtější: „Myslím, že panelové domy už dnes také mají svou historii a osobitý charakter, a proto si myslím, že se obecně lidem za chvíli začnou víc líbit a lidé je začnou víc cenit.“

Různorodá výstava OSADA, která jen potvrzuje současný trend vzrůstajícího zájmu o panelová sídliště, je v Trafo Gallery otevřena do 23. září.

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.