Kýbl Andělů

26. leden 2011

Potenciálně poutavý formát letos Akademie naplnila opět zoufale konzervativními nominacemi, které z večera pravděpodobně znovu udělají estrádu rádiového popu. Při pohledu na seznam je trochu problém rozeznat nominace Anděla od nominací na Českého Slavíka. Zdejší hudební scéna jako celek nefunguje dobře a propastný rozdíl mezi tím, co zní z rádií a co se hraje v českých klubech, se v cenách Anděl samozřejmě zrcadlí.

Šílené nominace i samotná dosavadní předávání cen jasně vyjevují banalitu a umělohmotnost české mainstreamové hudby.

Složení Akademie je velmi poučné: stále v ní zásadně převažují zaměstnanci gramofonových firem a jiní zástupci byznysu nad lidmi, kteří hudbu soustavně sledují a vnímají ji jinak než jako zboží. Stále tu vedle hrstky novinářů sedí jako reprezentanti většiny třeba podnikatel Marek Berger, který jako hlavní džob moderuje firemní akce, svatební veletrhy nebo kardiologická sympozia. Spolu s ním i promotér Artur Kaiser, který kromě toho, že si na webu říká „nekorunovaný král československých diskoték“, organizuje festival cirkusového umění s krocením zvěře a majitelé obchodů s cédéčky či redaktorky z Brava.

Není divu, že akademii začali opouštět ti, na jejichž zájem o hudbu se dalo spolehnout. „Když se ceny ujal Šiška a pak Wronka, sledoval jsem, jak se proměňuje akademie. Jak splývá s organizátory, mizí hudební novináři a přibývají redaktorky dětských časopisů a promotéři. Vloni jsem zjistil, že mě rada akademie už neoslovila, tím se mi ulevilo,“ vzpomínal loni na svoje nedávné čtyřleté působení v akademii hudební publicista Karel Veselý, který zároveň patří do poroty žánrové kategorie Hip hop a R’n’B.
Letošní vrchol mesaliance mezi kdysi hudebními cenami a organizátory pak představuje jedna polovina z moderátorské dvojice, dokonalý produkt a ‚talentovaná zpěvačka‘ Ewa Farná, kterou vytvořila a stále zastupuje Wronkova agentura a zároveň pořadatel letošních Andělů.

Ale nejde jen o to. Prodeje desek v ČR se za posledních deset let svezly z 10 milionů na slabou čtvrtinu a svátek hudebního byznysu nabíral na absurditě. Jak napsal loni na jaře pro Respekt Pavel Turek: „…dříve silné hudební labely na tuzemském trhu zásadně zeslábly (nebo rovnou odešly jako Warner Music). Zisky jsou pryč a mainstream se přestal omlazovat, protože v úzkosti sází jen na zcela osvědčená jména. (…) Pokud se cenám Anděl nepodaří regenerace a akademický model skončí, nic není ztraceno. Bude to možná právě praxe ozkoušená při žánrových cenách, z níž vzejde naděje na uměřenou, ale seriózní a přitažlivou českou anketu.

Letos proběhne dvacátý ročník Andělů, bude se vyhlašovat nejlepší deska dvacetiletí, jako tomu bylo na Brit Awards – za celou tu dobu nepřišli organizátoři na způsob, jak pojmout ceny vkusně a reprezentativně. Pro kontext dodejme, že na Slovensku už se podobné ceny neudělují vůbec, protože to nikoho nezajímá a Radio_FM si vyhlašuje ceny vlastní. Většina zdejších profesionálních hudebníků by nepochybně stála o dobře nastavené a fungující ceny; možná, že by je mohlo iniciovat právě Radio Wave.

Závěrem ještě vyřiďme vzkaz od našeho rozhlasového kazatele Petra Wagnera, který trefně poznamenal, že tyhle nominace na Anděly jsou zralé na Zádušní mši. Tak jest.

autor: Radio Wave

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.