Opakuje hudební průmysl se streamováním stejné chyby, jako když zabil Napster?

7. duben 2015

Největší audioportál na českém internetu

Sluchátka | Foto: Stock Exchange

Opakuje hudební průmysl se streamováním stejné chyby, jako když zabil Napster?

Z Napsteru se zpětně stal symbol počátku konce hudebního průmyslu. Často se proto zapomíná, že jeho tvůrci se rozhodně neplánovali stát symboly internetového pirátství. Setkali se však s odporem hudebního průmyslu. Místo spolupráce přišly žaloby.

Naivní předpoklad vystrašených hlav průmyslu, že džina digitálního stahování hudby se podaří zastrčit zpátky do lahve, však samozřejmě nevyšel a napodobitelé Napsteru se rozbujeli – jako když useknete drakovi hlavu, ale na jejím místě jich vyroste dalších pět.

Napster nasbíral na vrcholu své slávy 70 milionů registrovaných uživatelů. Jeho klony měly pak v součtu uživatelů mnohonásobně více. Porovnejte to se společností, která nejvíce symbolizuje přechod k hudebnímu streamování – Spotify, které má zatím něco přes 60 milionů uživatelů.

„Velká vydavatelství podělala Napster a podělala celý trh tím, že zabila to, co mělo být největší šancí hudebního průmyslu na to, aby v zárodku vnikl na digitální trh. Pokud budou takto pokračovat, stane se to znovu,“ řekl webu Quartz ředitel licenční společnosti Merlin Network Charles Caldas. Vyjádřil rozšířenou obavu, že největší hráči hudebního průmyslu si stále neuvědomují nevyhnutelnost proměny fungování svého byznysu.

Čtěte také

Na začátku tisíciletí měl situaci zachránit Apple a jeho obchod iTunes. Ten však pouze vzal model fyzického obchodu a přenesl ho do virtuálního prostoru. Dodnes příliš nepracuje s proměnami návyků konzumentů hudby v digitálním věku. I proto se zdá, že digitální prodeje hudby jen zmírní pád tržeb fyzických nosičů. Už v loňském roce překonaly ve Spojených státech tržby ze streamování výtěžek z prodejů CD a digitální prodej je pravděpodobně další na řadě.

„Jen si představte, o kolik by byl lepší poměr platících a neplatících uživatelů Spotify, kdyby se hudební průmysl za tuto společnost postavil, místo toho aby bombardoval každý její krok,“ píše hudebník a manažer Howard Mills na svém blogu. Vysvětluje, že mu hysterie hudebního průmyslu ohledně streamování zdarma (tedy ve skutečnosti nuzně zaplaceného reklamou) poslední dobou připomíná celou aféru s Napsterem.

Jak ukazuje nástup služby Tidal (spoluvlastněné Jay Zm a v menší míře dalšími mainstreamovými hvězdami), za model streamování se přitom staví už i samotní hudebníci, byť si jeho fungování představují trochu jinak než čistě technologické společnosti. Do hry navíc brzy vstoupí nový velký hráč, který může značně zamíchat kartami všech ostatních.

02461266.jpeg

Apple jednoduchým systémovým updatem dostane své Beats do stovek milionů zařízení, a může se tak v mžiku stát dominantní silou. I takovému gigantu, jakým je Apple, se hudebnímu průmyslu ve svém boji za co největší marže podařilo zatrhnout cenu 8 dolarů za měsíc (oproti ustálenému streamovacímu standardu 10 dolarů za měsíc). Navíc je otázka, nakolik se Apple opravdu bude snažit vyřešit problém hudební distribuce a nakolik pro něj budou Beats pouhým prostředkem k prodeji hardwaru, což stále zůstává těžištěm působení této největší technologické společnosti. Budoucnost hudebního streamování tak zůstává v tahanici několika silných frakcí značně nejasná.

Nejposlouchanější

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.