Shackleton v Turbanu

2. únor 2013

V sobotu 9. února vystoupí na akci Bass Casemate v pražském klubu Cross původem britský producent a nynější berlínský resident Shackleton. Turban tak ve studiu přivítal hosta, kterým byl DJ a jeden z pořadatelů celé akce Abu, a celý díl věnoval jednomu z nejuznávanějších tvůrců současné klubové elektroniky.

Shackleton je fenomén nejen ve světě dubstepu – jeho nezaměnitelný zvuk s charakteristicky tribálními virbly a ozvuky orientálních perkusivních vzorců upomínajících třeba na Badawiho působí i ve světě ortodoxních subbasových poryvů jako z jiné dimenze. Shackleton také na rozdíl od většiny dubstepových producentů, kteří vystupují v klubech coby „selectors“ a DJs, hraje živě – své studiové tracky v reálném čase dekonstruuje a jejich části kloubí na sebe v nových a nečekaných souvislostech. I proto jsou jeho vystoupení pokaždé unikátní.

Shackleton se k dubstepové scéně v jižním Londýně nachomýtl už v druhé polovině minulé dekády, vždy však působil tak trochu jako outsider – ať už věkem, kterým o generaci převyšoval ostatní dubstepové pionýry, tak i svými punkovými kořeny a také politickou angažovaností, která se v určité míře promítá i do jeho hudby. V letech 2005 až 2008 provozoval společně s producentským kolegou Applebimem kultovní label Skull Disco; v roce 2008 přesídlil do Berlína, kde pak v roce 2008 založil novou značku Woe To The Septic Heart! O unikátní vizuální podobu releasů obou značek se stará komiksový výtvarník Zeke Clough – a sám Sam Shackleton dle vlastních slov nedá na vzhled svých fyzických nosičů dopustit.

Hodně fyzicky působí i jeho živá vystoupení, na rozdíl od poměrně meditativního zvuku jeho posledních desek (stále ovšem s dominantním subbasovým prvkem). Vloni vydal Shackleton monumentální sérii tří EPs s názvem The Drawbar Organ, vytvořených takřka kompletně ze zvuků starých italských táhlových varhan, a také apokalyptické album The Music For The Quiet Hour, na které přispěl texty básník Vengeance Tenfold. V roce 2011 spatřila světlo světa i jeho unikátní albová kolaborace s dalším dubstepovým průkopníkem Pinchem (rozhovor s Pinchem v Turbanu zde).

Sam Shackleton má evidentně stále napilno a jeho hudební trajektorie se stále vyvíjí – stále si však nese okamžitě poznatelné zvukové symptomy svého tvůrce. Poznat je na vlastní kůži (a uši) budete moci zanedlouho naživo v Crossu – a Turban snad ani nemusí dodávat, že dostavit se na Shackletonovo vystoupení je nejen pro skalní příznivce bass music tzv. povinnost.

Turban 2.2. 2013 Playlist:
Shackleton – Deadman (Honest Jon's Records, 2011)
Harmonia & Brian Eno - Sometimes in Autumn (Shackleton remix) (Amazing Sounds, 2009)
Shackleton - Blood On My Hands (Skull Disco, 2007)
Vindicatrix - Private Places (Shackleton & MM version) (Mordant Music, 2008)
Shackleton – Stalker (Mordant Music, 2004)
Shackleton – Fireworks (Honest Jon's Records, 2011)
Shackleton & Pinch - Burning Blood (Honest Jon's Records, 2011)
Shackleton - New Dawn (Hotflush, 2006)

autor: Jan Bárta