Exkluzivně: Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana

15. říjen 2013

Jedině na Radiu Wave si můžete poslechnout audioukázky z několikadenního rozhovoru režiséra Bohdana Slámy s Milošem Formanem, který byl pořízen v létě minulého roku ve Formanově domě v americkém Connecticutu. V těchto dnech vychází celé interview knižně pod názvem Povolání režisér. Dialogy mezi Slámou a Formanem mimo jiné odkrývají cesty Miloše Formana z komunistického Československa až na úplný filmový vrchol.

„Když v roce 1974 přebíral Miloš Forman sošku Oscara za film Přelet nad kukaččím hnízdem, bylo mi sedm let. Jeho jméno oficiálně neexistovalo. Byl to pro mě nějaký tajemný pán, rodiče jeho filmy viděli, milovali je, my jsme je vidět nemohli, a právě to jim dodávalo v nastupující pubertě ohromný sex-appeal,“ píše v úvodu knihy Povolání režisér Bohdan Sláma.

Poslechněte si část rozhovoru, kdy oba režiséři rozebírají předlohu spisovatele Kena Keseyho Vyhoďme ho z kola ven, podle které Forman natočil oscarový snímek Přelet nad kukaččím hnízdem.

Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o knize Kena Keseyho Vyhoďme ho z kola ven

  • Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o knize Kena Keseyho Vyhoďme
    ho z kola ven
    " style="">
    Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o knize Kena Keseyho Vyhoďme
    ho z kola ven
    " style="">
    Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o knize Kena Keseyho Vyhoďme
    ho z kola ven
0:00
/
1:16

Forman popisuje, jak štáb hledal pro Přelet nad kukaččím hnízdem postavu indiána, kterou nakonec ztvárnil obr Will Sampson.

Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o postavě indiána z Přeletu nad kukaččím hnízdem

  • Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o postavě indiána z Přeletu nad kukaččím
    hnízdem
    " style="">
    Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o postavě indiána z Přeletu nad kukaččím
    hnízdem
    " style="">
    Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o postavě indiána z Přeletu nad kukaččím
    hnízdem
0:00
/
0:37

Přelet nad kukaččím hnízdem se natáčel v reálném psychiatrickém zařízení Oregon State Hospital. Miloš Forman vzpomíná, jakou metodu použil, když učil Jacka Nicholsona nebo Dannyho DeVita hrát blázny.

Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: jak učil Jacka Nicholsona a Dannyho DeVita hrát blázny

  • Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: jak učil Jacka Nicholsona a Dannyho DeVita
    hrát blázny
    " style="">
    Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: jak učil Jacka Nicholsona a Dannyho DeVita
    hrát blázny
    " style="">
    Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: jak učil Jacka Nicholsona a Dannyho DeVita
    hrát blázny
0:00
/
0:53

Film Taking Off točil Miloš Forman v roce 1971. V rozhovoru s Bohdanem Slámou vypráví, jak se během natáčení rozhodl, že v USA zůstane a do komunistického Československa se už nevrátí. Nebylo to ale jednoduché. V Americe ho nejprve nechtěli a museli se za něj nakonec přimlouvat jeho režisérští kolegové. V Praze byl pak po třinácti letech při natáčení Amadea nevítanou osobou.

Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o prvním filmu v USATaking Off

  • Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o prvním filmu v
    USATaking Off
    " style="">
    Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o prvním filmu v
    USATaking Off
    " style="">
    Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o prvním filmu v
    USATaking Off
0:00
/
1:36

Miloš Forman se přiznává k tomu, že obdivuje všechny herce. „Jdi si stoupnout před tu kameru ty a budeš koukat, ono to není tak jednoduchý,“ říká Forman. Popisuje také svou metodu výběru herců do filmu. Připomíná mu to člověka, který jde na ryby.

Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o obsazování herců

  • Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o obsazování
    herců
    " style="">
    Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o obsazování
    herců
    " style="">
    Bohdan Sláma zpovídá Miloše Formana: o obsazování
    herců
0:00
/
1:40
autor: Radio Wave

Nejposlouchanější

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

Karin Lednická, spisovatelka

kostel_2100x1400.jpg

Šikmý kostel 3

Koupit

Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.