Raubíř Ralf : 8bitová krize středního věku
Když je motivací hlavního hrdiny nové disneyovky krize středního věku, je to jev tak pozoruhodný, že si ho všimne i Radio Wave. S naší láskou ke všemu 8bitovému, včetně paneláků a Ivy 8bitové, nelze premiéru rodinného animovaného snímku Raubíř Ralf už vůbec brát na lehkou váhu. O čem tedy pohled do zákulisí zhaslých automatů ve videoherně pana Litwaka je?
O jednom záporákovi, co nechce být zlý, jedné roztomilé programové chybě, která chce závodit v čokoládovém autíčku, o nebezpečí vetřelčích vajec a také o lásce mezi bity. Myslíte, že 64bitová vojanda s vysokým rozlišením může milovat 16barevného opraváře Felixe? To si piště. Je to chlap, i když bliká.
Námět z prostředí videoher si o zpracování v animaci přímo říká. Je to nejen otázka výtvarné inspirace, pohybové stylizace a různorodých světů, ale také licencí, populárních obličejů na plakátě a lásky ke všemu retro. Navíc doba je taková, že přijít s originálním nápadem je nejriskantnější ze všech možných producentských záměrů, proto se raději dává přednost originální recyklaci starého a oblíbeného. Těžko říct, zda dnešní děti tuší, co to byly Asteroids, zda jim něco říká Pac Man a hrály by R-Type. Jejich tatínkové, a některé maminky, mohou na lechtání starých časů reagovat o něco pozitivněji. A navíc víme, že dětem se do jistého věku líbí všechno, co je barevné, padá to na zadek nebo alespoň rychle jezdí krkolomnými zatáčkami. A to ve filmu Raubíř Ralf samozřejmě nechybí. Nakonec je i nadějná psychologická zápletka o restartu života okolo třicítky, v níž nechybí skupinové terapie všech herních zloduchů, zploštěna na typickou moralitu o hodnotovém žebříčku, síle opravdového přátelství a možnosti být trochu jiný, když tě má někdo rád.

Takže je fajn, že se děti dozvědí, že přízeň druhých si nelze urvat za každou cenu a obzvlášť ne tak, že se ukradne někde metál. Ralfova snaha vecpat se do jiné hry, kde se shodou okolností střílí mimozemští hmyzáci vládnoucí nepříjemnou schopností se neustále rozmnožovat a něco ničit, totiž málem zahubí celý videoherní svět, neboť nákaza má tendenci se šířit. Dospělí však v tomto epickém divadle o žebříčku v lidském srdíčku zůstanou nakonec odstrčeni do pozadí a dětinská báchorka vítězí. Avšak ani přes tuto výtku, která se nedá brát v případě filmu pro děti zas tak vážně, zůstává dojem z Raubíře Ralfa pozitivní i očima vyzrálejšího diváka. Děj totiž nabere na začátku doslova akční tempo a vyjma pár dojemných zastavení nad neblahým osudem a křivdou, kdy padne u Disneyho tak nutná slza, se nezpomalí až do velkého finále.

Značná část snímku se odehrává v závodní hře, jejíž prostředí je vybudováno ze všech možných cukrářských výrobků – počínaje Colou a konče Mentosem. Ano, modří vědí. Kombinací obého vzniká výbuch. Nad do posledního detailu vychytanou konstrukcí království sladkostí zůstává rozum stát. Raubíř Ralf je obecně plný malých detailíčků dotažených až k absurdní dokonalosti. V té zběsilé jízdě takřka nezbývá čas na to si všeho povšimnout a vše prohlédnout. Jeho epický rozměr, kamera a pestré světy jsou pastvou pro oči, která dokáže i v současnosti, kdy jsme viděli leccos, uhranout.
Dalším prvkem, krom vzpomínek na dětství v Edenu či na pojízdné pouťové herny, který může rodiče či zletilého zaujmout, jsou i dobré dialogy a narážky. Ačkoli český dabing mívaly disneyovky lepší, obsazení např. Veroniky Žilkové jako rozverné a šílené závodnice Vanilopky patří k tomu lepšímu, co lze v kinech dnes slyšet.

Posledním bodem k dobru by měl být u Raubíře Ralfa i předfilm Papíry, natočený dosud nevídanou technikou 3D/2D. Černobílý romantický příběh plný papírových vlaštovek představuje nový směr pro mix počítačové a ruční animace, neboť stylově nelze jedno odlišit od druhého a vzniká něco jako perfektní – a tím myslím doslova perfektní – kresba s dotekem lidské ruky.
Možná že je v Raubíři Ralfovi nakonec méně 8bitů, než bychom si přáli, a s řešením malé osobní krize to také nedopadne zrovna uspokojivě, přesto jde o film do takové míry nápaditý a dotažený, že za pozornost určitě stojí. Tuhle hru si lze užít mimo generační škatulky docela dobře.
Nejposlouchanější
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.