Jsou školy připravené na inkluzi? „Řada učitelů se bude učit něco nového,“ říká Stanislav Štech

Rozhovor s náměstkem ministryně školství Stanislavem Štechem o tom, jak jsou školy připravené na inkluzivní vzdělávání a co vše nový systém pro učitele znamená. Moderuje Karolína Koubová.
Za 10 dní začíná nový školní rok, a s tím i vstoupí v platnost nová pravidla pro společné vzdělávání dětí se speciálními potřebami v běžných školách. Jsou školy na inkluzi připravené? Podle náměstka ministryně školství Stanislava Štecha řadu učitelů čeká proces učení se něčeho nového, stejně jako všude ve světě, kde se společným vzděláváním začínali. „Nikde se nestalo, že by došlo ke kolapsu nebo to nebylo zvládnutelné,“ vyzdvihuje.
Podle deklarace ředitelů škol, kterým rodiče oznámili, že by chtěli převést své dítě ze základní školy praktické do školy běžné, je těch dětí asi 205. „Ale kromě dětí s lehkým mentálním postižením je celá řada s dalšími speciálně vzdělávacími potřebami, které už dnes jsou v běžných školách,“ říká v rozhovoru s moderátorkou Karolínou Koubovu.
Na inkluzi nahlíží jako na začátek procesu, a když bude fungovat, bude úspěšný a všechna podpůrná opatření a proměny systému nastanou, tak je možné, že počet dětí se bude zvyšovat. „Dobré příklady táhnou,“ dodává.
Na 26 % dětí s lehkým mentálním postižením je už vzděláváno v běžných školách, s tím rozdílem, že ty školy na ně nedostávají žádné vyšší finanční prostředky. STANISLAV ŠTECH
Největší obtíže podle něj budou řešit ty školy, které jsou dnes nazývány praktické, ale nově budou zřizovány podle paragrafu 16 odstavec 9. „V minulosti se ne ve všech krajích respektoval zákon, takže existovaly jakési nábory, kdy školy, které byly určené pro děti s mentálním postižením, vzdělávaly i děti s lehčími poruchami chování, třeba s autismem,“ upozorňuje.
Druhý druh problému je to, jakým způsobem se administrativně zvládne určování podpůrných opatření, jaký bude čas na doporučení. „Třetí okruh problémů a obavy byly, jakým způsobem řešit konkrétní výuku, když tam budou dva žáci s nějakými potížemi,“ nastiňuje.
Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Česká firma dodávala do Myanmaru software na ‚vysávání‘ dat z mobilů. Tvrdí, že sankce neporušila
-
Kreml je nervózní. Pokles ceny ropy se odrazí na státním rozpočtu, hrozí škrty na sociálních dávkách
-
Senzace se nekoná, Češky podlehly Kanaďankám 1:7. Ve čtvrtfinále je čeká Švýcarsko
-
Fico odmítl odsoudit ruský útok na ukrajinské město Sumy. Uvedl, že nemá dost informací