Dagmar Pecková: Umírat a zpívat u toho árie? To dá zabrat

12. prosinec 2012

Největší audioportál na českém internetu

Renomovaná operní a koncertní pěvkyně Dagmar Pecková přijala pozvání do studia Radiožurnálu | Foto: Matěj Pálka

Rozhovor s operní pěvkyní Dagmar Peckovou nejen o tom, jak důležitá je pro zpěváka nebo zpěvačku vnitřní energie

Podle Plácida Dominga musí mít dobrý zpěvák hlas, píli a inteligenci. A Dagmar Pecková, renomovaná operní a koncertní pěvkyně, k tomu dodává: „Musí mít i velkou výdrž, štěstí a energii.“ Nejen na to, jak dlouho člověku vlastně energie vydrží, se jí ve středu ptala Lucie Výborná.

Mít v sobě tolik energie jako mezzosopranistka Dagmar Pecková prý nemusí být vždy ku prospěchu. Alespoň to uznávaná pěvkyně tvrdí v rozhovoru s Lucií Výbornou. Na jevišti jí prý však pomáhá neuvěřitelným způsobem.

U postav, jako je ohnivá Carmen, to snad ani není potřeba dále rozvádět. Jak to však vypadá v okamžicích, kdy se Dagmar Pecková musí vtělit do postav éterických, trpících nebo umírajících? Nepředstavuje pro ni její energičnost v té chvíli spíše přítěž?

„Naopak, až byste se divili,“ je přesvědčena pěvkyně. „Například v jedné italské opeře jsem na jevišti umírala tři čtvrtě hodiny! Když máte u umírání zpívat těžké árie, dá to zabrat. Energii proto na jevišti zkrátka potřebujete,“ shrnuje.

Čtěte také

Jak neopomene zdůraznit, vše má i své stinné stránky. „Přemíra energie někdy zapříčiní, že si začnete až příliš věřit a začnete dělat věci, které nejsou pro vás. V tom případě vás energie naopak zničí,“ upozorňuje Dagmar Pecková na to, co opernímu pěvci nebo pěvkyni hrozí, když neodhadne správně své hlasové možnosti.

Dagmar Pecková je jednou z nejvýraznějších osobností české hudební scény

Její dlouholeté úspěchy i četné pochvalné recenze naznačují, že jí se energii povedlo udržet na uzdě a nasměrovat ji správným směrem. Proč i přesto méně temperamentu někdy znamená více? A dostane se operní pěvec na špici i bez vnitřní energie a náboje?

Záznam celého rozhovoru s Dagmar Peckovou a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

Na konci rozhovoru položila Dagmar Pecková posluchačům další soutěžní otázku. Ta se tentokrát týkala české opery.

  • soutěžní otázka: Který z hudebních skladatelů je autorem opery Prodaná nevěsta? Antonín Dvořák, Bedřich Smetana, nebo Leoš
    Janáček?
    " style="">
    soutěžní otázka: Který z hudebních skladatelů je autorem opery Prodaná nevěsta? Antonín Dvořák, Bedřich Smetana, nebo Leoš
    Janáček?
    " style="">
    soutěžní otázka: Který z hudebních skladatelů je autorem opery Prodaná nevěsta? Antonín Dvořák, Bedřich Smetana, nebo Leoš
    Janáček?
0:00
/
0:43
autor: als

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.