Michal Dočekal
![](https://radiozurnal.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_16x9_tablet/public/images/02359529.jpeg?itok=SBf6Z_GL)
Rozhovor se šéfem činohry Národního divadla v Praze Michalem Dočekalem o tom, jak velkou odpovědnost cítí v čele nejsledovanějšího činoherního souboru v zemi i jaká by měla být nejnovější inscenace Čechovova Racka
Jestli rádi navštěvujete Národní divadlo v Praze, pak jste možná viděli i inscenace jako Revizor, Richard III. nebo Cyrano z Bergeracu. Všechny režíroval šéf tamější činohry Michal Dočekal. Nejen na to, jak je spokojen se čtvrteční premiérou Čechovova Racka, se jej v neděli ptal Václav Žmolík.
Úspěch? Slabé slovo! Těmito slovy, které si vypůjčil od divadelního režiséra Antonína Dvořáka, Michal Dočekal v nadsázce hodnotí čtvrteční premiéru Racka ve Stavovském divadle. A byť, jak sám poznamenává, není spokojenost právě tím stavem, který by divadelního režiséra motivoval k další práci, s s výsledkem premiéry spokojen je. „Alespoň do té míry, která není umrtvující,“ upřesňuje Michal Dočekal. „Premiéra vždy znamená nervy a vypětí, a když už je po ní, pocítíte úlevu.“
Čtvrteční večer byl přitom do jisté míry přelomový. Racek z pera Antona Pavloviče Čechova se totiž na divadelních prknech pod záštitou Národního divadla znovu objevil po dlouhých 51 letech. „Před 51 lety byl Racek uveden v režii Otomara Krejči. Šlo o legendární inscenaci a půl století se nikdo neodvážil k této hře vrátit. Krejčova inscenace totiž dodnes patří k zásadním milníkům v historii moderního českého divadla.“
Hlavní motivací, která Michala Dočekala k nastudování Racka vedla, přitom byl poměrně silný pocit deziluze, který on sám zažívá v poslední době. „Právě deziluze je jedním z hlavních motivů hry,“ upozorňuje divadelní režisér. „Většina postav ve hře se snaží naplnit svůj život – buď ho bilancuje, nebo se snaží uspět. Racek hodnotí, jak se postavám v této snaze daří. A že se nedaří, to se dá snadno předvídat.“
Hra diváky i kritiky zaujala i mnoha komickými momenty. Snažil se Michal Dočekal právě humornou složku Čechovovy hry akcentovat? A jak přistupoval k obsazování rolí? Nejen to se dozvíte v záznamu celého rozhovoru v našem iRadiu. A Václav Žmolík se svého hosta zeptal například i na to, jak moc velkou odpovědnost cítí v čele nejsledovanějšího činoherního souboru v zemi nebo jak se ho snaží formovat.
Záznam celého rozhovoru s Michalem Dočekalem a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
![hurvinek.jpg hurvinek.jpg](https://radiozurnal.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/4c83e43279b642121b870ce888c62be8.jpg?itok=5JPOJ2vm)
![](https://radiozurnal.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/4247ad974925176a3765341e86733918.jpg?itok=ZPQ_6MMg)
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka