Milan Hejný: Škola by měla dětem otevírat svět matematiky

rozhovor s Milanem Hejným o způsobech výuky matematiky na základních školách, učení nazpaměť, které podle něj likviduje talent, ale také o rozvíjení myšlení
Matematika nejsou počty, ale způsob myšlení. To zdůraznil didaktik matematiky Milan Hejný, který propaguje nový způsob výuky matematiky, v jehož rámci žáci sami objevují metody řešení úloh. Proto se ve vysílání Hosta Radiožurnálu mezi 10. a 11. hodinou mluvilo především o matematice.
„Děti musejí být při hodině aktivní – řešit problémy a přít se mezi sebou,“ popisuje ideální způsob výuky matematiky Milan Hejný. Učitel by se podle něj měl ptát dětí na důvody, vnímat jejich argumentaci a pomáhat jim v objevování souvislostí různých jevů.
Právě toto objevování souvislostí považuje Milan Hejný za podstatu matematiky. „Malou násobilku se sice můžu naučit nazpaměť, ale je lepší, když vidím její využití v praxi,“ uvádí příklad.
„Laťka výuky musí být však nastavená tak, aby ji dítě zvládlo,“ upozorňuje s tím, že motivací není dobrá známka, ale spíš vnitřní pocit a radost z vyřešení úlohy. „Důležité je přátelské klima ve třídě. Pak vstupuje také faktor hledání pravdy. Děti často upřednostní pravdu před vlastním egem. A to je jim osm devět let,“ zdůrazňuje Milan Hejný.
Milan Hejný také často tvrdí, že výuka likviduje talent. „Každé dítě je zvídavé a chce vědět, proč některé věci jsou tak, jak jsou. Jakmile se však začne učit zpaměti, buňky na matematiku jsou ty tam,“ shrnuje.
Jakým způsobem by se mělo změnit české školství a výuka na základních školách vůbec? A proč je právě matematika vhodná k rozvíjení myšlení? Také na tyto otázky odpověděl Milan Hejný moderátorce Lucii Výborné.
Záznam celého rozhovoru s Milanem Hejným a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Možná Putin válku nechce zastavit, uvedl Trump. Kreml tvrdí, že je připraven jednat s Kyjevem
-
Emise velmi mírně poklesly. Nová technologie umí rychle změřit skleníkové plyny z Počerad i Číny
-
Právo na život se změnilo v povinnost, říká Komárek k povolení eutanazii. Loučka: Bude to neštěstí
-
Obyvatelé Nových Heřminov v referendu souhlasili se stavbou přehrady. Ta zatopí část obce