Šéfka ManpowerGroup: S marketingem a humanitními obory neuspějete! Firmy chtějí techniky se znalostí IT

9. listopad 2015

Některé kraje v Česku zažívají euforii na trhu práce, kandidátu je nedostatek a poptávka převyšuje nabídku. Co to vlastně znamená? Firmy tvrdošíjně trvají na požadavku dokonalého kandidáta – technika s vědeckými předpoklady a 5 jazyky. Na druhé straně systém vzdělávání v Česku zaostává za požadavky ekonomiky. Jak nejlépe sehnat práci? Praktické rady nabízí generální ředitelka personální agentury ManpowerGroup Jaroslava Rezlerová.

Personální agentury jsou tady především kvůli tomu, aby sloužily jako prostředník pro kandidáty, kteří nevědí, jak správně napsat CV nebo co říci u pohovoru. „Nevím, proč školy nepřipravují lidi do praktického života,“ připomíná v rozhovoru s moderátorkou Patricií Strouhalovou.

Rozhovor s generální ředitelkou personální agentury ManpowerGroup Jaroslavou Rezlerovou o českém pracovním trhu, o jaké profese je největší zájem a jak nejlépe hledat uplatnění. Moderuje Patricie Strouhalová.

V profesích, o které není zájem, se vyskytují lidé z oblasti marketingu, administrativní pracovníci, kteří nemají další kvalifikaci, lidé z ekonomických škol se specializovanými obory, které ve firmách nevyužijí. „Pokud studujete humanitní obory, marketing, pak těžko najdete uplatnění,“ upozorňuje.

Čtěte také

Pracovní trh se dramaticky proměnil a do popředí se dnes dostávají nové pozice – hledají se technici, kteří umí IT, ale nemusí to být hned programátoři, spíše lidé, kteří slušně ovládají Microsoft, Google a pracují se sociálními médii.


Je potřeba se rekvalifikovat směrem k moderním požadavkům firem

„Mladá generace každý den na internetu komunikuje, ale to nemá nic společného se znalostí práce v internetovém prostředí. Ve firmě je potřeba pohybovat se v pracovním prostředí dokumentu,“ upozorňuje.

Školy otevírají v praxi nepoužitelné obory

„Když lidé začínají hledat práci, tak mají představu, že dvakrát, třikrát rozešlou CV, ale to musí dělat tak dvacetkrát. A hlavně nepropadat panice a frustraci, že práci nenajdu,“ radí. A pokud přijde na pohovor, tak je vhodné si o firmě něco zjistit, umět říci, co by nás na práci bavilo.

Jaroslava Rezlerová

„Práce je o tom, že člověk chce být užitečný a být součástí týmu, to je ta hlavní motivace, která by nás v práci měla držet,“ vyzdvihuje.

Ve společnosti často podle ní převládá názor, že je potřeba mít diplom vysoké školy, jenomže vysokoškolské vzdělání se devalvovalo – mnoho škol nemá úroveň, jakou by měly mít, a také otevírají obory, které jsou v praxi nepoužitelné. „Je potřeba uvažovat nikoliv o tom, jaký budu mít diplom, ale jakou práci,“ dodává.

A jak nejlépe hledat práci? Třeba se jednoduše ptát, zda někdo o něčem neslyšel. „Práce se hledá hlavně tak, že se o ní mluví s okolím,“ nastiňuje.

Zajímá vás víc? Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.