Gotika, baroko i expresivní umění pod jednou klenbou
Dvojvěží na české desetikoruně nepatří pražským Hradčanům, ale katedrále svatého Petra a Pavla na brněnském vrchu Petrově. Novogotický biskupský chrám má za sebou bohatou, téměř tisíciletou minulost, během níž se značně proměňoval. Stopy jednotlivých epoch jsou patrné nejen na jeho vnějším vzhledu, ale také uvnitř.
Hlavní loď katedrály má barokní úpravu, a to navzdory tomu, že zvenčí je její vzhled gotický – přesněji novogotický. „Došlo k novogotické přestavbě presbytáře od Augusta Prokopa, který je také autorem návrhu oltáře,“ říká historička a odborná pracovnice Diecézního muzea Jana Mlatečková.
„Hlavní loď zůstala bohudíky v barokní podobě,“ dodává. Důvodem byl jednak nedostatek financí na kompletní přestavbu chrámu a jednak fakt, že už před sto lety památkáři s takovým rozsahem úprav nesouhlasili.
V zadní části si můžete prohlédnout nejvýznamnější sochu, která se v katedrále nachází. Je jí madona s dítětem z počátku 14. století, která bývá připisována Mistru Michelské madony. „Byla sice v barokní době přetesána, ale stále je na ní vidět vliv francouzské katedrální plastiky,“ upozorňuje Jana Mlatečková.
Také mezi barokními díly jsou opravdové skvosty. Zejména se jedná o sochařskou výzdobu od Ondřeje Schweigla. „Asi nejkrásnější je kazatelna s motivem Krista předávajícího klíče svatému Petrovi,“ ukazuje mi moje průvodkyně. Schweigel je rovněž autorem soch na bočních oltářích. Zajímavé jsou třeba oltáře svatých Cyrila a Metoděje.
„Dominantami oltářů, které nejsou zcela sochařské, jsou obrazy od vídeňského malíře Martina Schmidta a Františka Korompaye,“ doplňuje Jana Mlatečková. Za pozornost stojí i krásné novoklasicistní varhany, které mají šest a půl tisíce píšťal a v době své instalace roku 1909 byly největší na Moravě.
V katedrále svatého Petra a Pavla vás nejspíš zaujme i docela moderní výzdoba – například zdejší křížová cesta. „Vznikla v 50. a 60. letech a jejím autorem je brněnský sochař Jiří Marek, který zemřel v roce 1993. Některá zastavení sem proto umístila až jeho dcera, také sochařka Dana Marková,“ vysvětluje pracovnice muzea.
„Pro tuto křížovou cestu je charakteristická určitá nevyrovnanost. První zastavení jsou inspirována klasickým antickým reliéfem, ale postupně nabývají na expresivitě, takže poslední zastavení už jsou v podstatě expresivní skulptury,“ uzavírá naši prohlídku Jana Mlatečková.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Proruská jednotka poslala Čecha válčit proti Ukrajině, státní zástupce ho i její členy obžaloval z terorismu
-
Hokejisté Brna vyhráli rozhodující sedmý duel semifinále na Spartě 3:1. Ve finále vyzvou Pardubice
-
Nejtěžší bylo smířit se s tím, že Jan Kašpar už nebude chodit, říká zakladatel Centra Paraple Svěrák
-
Půdu na místě havárie v Hustopečích nad Bečvou nešlo odtěžit. Při odvozu by hrozil výbuch, říká expert