Důležité doklady pro důchodce

5. květen 2005
Vaše téma

Velkým testem, který zjistí, zda si schováváte doklady, které budete v životě potřebovat, bývá hned samotný vstup do důchodu. Správě sociálního zabezpečení totiž musíte spolu s žádostí o vyměření penze dodat kromě občanského průkazu a dokladů o studiu ještě celou řadu dalších dokumentů, upozorňuje Helena Pelikánová z České správy sociálního zabezpečení.

Helena Pelikánová: Pokud jde o muže a to je důležité, mít záznamy a nebo doklady, prokázat dobu trvání vojenské služby. Pokud jde o ženy, tak ženy zase potřebují k žádosti o starobní důchod prokázat počet vychovaných dětí, to znamená rodné listy nezapomenout s sebou vzít na okresní správu, případně k zaměstnavateli.

Naďa Bělovská: Obecní úřady, které vyplácejí sociální dávky, po vás ale mohou žádat ještě další doklady. Podle Heleny Dostálové z Městského úřadu Prahy 2 bývají úřady náročné zejména při vyřizování žádostí o příspěvky, které bývají odůvodněny hmotnou nouzí.

Helena Dostálová: Pokud se jedná o seniory, o důchodce, tak požadujeme důchodový výměr nebo potvrzení o výši důchodu, oznámení o dávkách státní sociální podpory, potom nájemní smlouvu a evidenční list, potvrzení dejme tomu SIPO nebo jiné potvrzení o úhradě nákladů, které jsou spojeny s užíváním bytu, energií, služeb a tak dále.

Naďa Bělovská: Speciální kapitolou je uchovávání dokladů, které souvisejí s plněním daňových povinností vůči státu. To se týká především zaměstnaných a podnikajících důchodců. Ti totiž musí platit daně i zdravotní a sociální pojištění jako ostatní pracující. Daně se ale nemusí vyhnout ani lidem, kteří v důchodu nepracují. Pokud totiž jejich roční penze přesáhne 162 tisíc korun, musí část důchodu zdanit, upozorňuje daňový poradce z Agentury daňových rad, Martin Jelínek.

Martin Jelínek: Poplatník, pokud má příjmy vyšší než 162 tisíc ročně, z tohoto důchodu je povinen podat standardní přiznání k dani z příjmů. Příjem přizná podle paragrafu 10 jako ostatní příjem a zdaní při uplatnění všech nezdanitelných částek, na které má nárok, příslušnou sazbou.

Naďa Bělovská: Dokladů, které mohou důchodci potřebovat, je tedy celá řada. Pokud se vám některé důležité dokumenty ztratí, nemusíte ale zoufat. Podle vedoucí projektu Senio, Jany Lešikarové, se chybějící doklady dají poměrně snadno znovu opatřit a to buď získáním jejich opisu nebo potvrzení o jejich vydání.

Jana Lešikarová: U opisů rodných a oddacích listů se obraťte na příslušné matriky úřadů a na základě písemné žádosti a zaplacení poplatky, nyní činí 100 korun, vám tento opis vystaví.

Naďa Bělovská: Pokud si nebudete jisti, kam se při ztrátě důležitého dokumentu obrátit a jak postupovat, kontaktujte váš nejbližší obecní nebo městský úřad. Tam vám totiž vždycky poradí, který odbor či úřad váš problém vyřeší a co všechno budete k žádosti o nový doklad potřebovat.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: nak