Zvenku připomíná torpédo, zevnitř ponorku. Wikov 35 je zapomenutým vozem automobilové historie

26. duben 2018

Největší audioportál na českém internetu

Wikov 35 Kapka

Wikov 35 Kapka odstartoval ve 30. letech éru aerodynamických aut.

Automobilovému světu se ukázal na pražském autosalonu v roce 1931. Říká se, že ho obdivovali i velcí konstruktéři Hans Ledwinka a Ferdinand Porsche. Wikov 35 zvaný Kapka je dnes téměř zapomenutým milníkem československé automobilové historie.

V Prostějově ho vyrobili jen pár kusů. Jeden z nich občas řídí Jiří Kohlíček z Olomouce a v sobotu ho doveze do Prahy na výstavu historických aut Grand Veteran. „Tyto automobily samozřejmě neměly žádný posilovač řízení, takže proto je volant poměrně velký, aby s tím člověk mohl zatáčet,“ vysvětluje Jiří Kohlíček.

Plynový pedál je uprostřed, brzda napravo. Atypické není jen uspořádání pedálů, ale i celý vzhled automobilu. „Když se na auto podíváme, tak předek nám připomíná jadernou hlavici spojenou s odtokem ve dřezu,“ popisuje náš reportér Matěj Skalický.


Wikov 35 Kapka můžete spatřit v sobotu v Praze v Bohnicích na výstavě Grand Veteran.

A pan Jiří potvrzuje, že celý návrh vycházel z padající kapky, která má nejmenší odpor vzduchu. Kapota motoru se pak otevírá do stran na dvě části, jak to bylo u starých prvorepublikových automobilů běžné.

Wikov v roce 1931 předstihl éru aerodynamických tatrovek, pětatřicítka se ale moc neujala – v Prostějově jich vyrobili jen pár kusů a na automobilku se po letech zapomnělo. Letos by oslavila 100. výročí.

autor: msk