Zvenku připomíná torpédo, zevnitř ponorku. Wikov 35 je zapomenutým vozem automobilové historie
Automobilovému světu se ukázal na pražském autosalonu v roce 1931. Říká se, že ho obdivovali i velcí konstruktéři Hans Ledwinka a Ferdinand Porsche. Wikov 35 zvaný Kapka je dnes téměř zapomenutým milníkem československé automobilové historie.
V Prostějově ho vyrobili jen pár kusů. Jeden z nich občas řídí Jiří Kohlíček z Olomouce a v sobotu ho doveze do Prahy na výstavu historických aut Grand Veteran. „Tyto automobily samozřejmě neměly žádný posilovač řízení, takže proto je volant poměrně velký, aby s tím člověk mohl zatáčet,“ vysvětluje Jiří Kohlíček.
Plynový pedál je uprostřed, brzda napravo. Atypické není jen uspořádání pedálů, ale i celý vzhled automobilu. „Když se na auto podíváme, tak předek nám připomíná jadernou hlavici spojenou s odtokem ve dřezu,“ popisuje náš reportér Matěj Skalický.
Wikov 35 Kapka můžete spatřit v sobotu v Praze v Bohnicích na výstavě Grand Veteran.
A pan Jiří potvrzuje, že celý návrh vycházel z padající kapky, která má nejmenší odpor vzduchu. Kapota motoru se pak otevírá do stran na dvě části, jak to bylo u starých prvorepublikových automobilů běžné.
Wikov v roce 1931 předstihl éru aerodynamických tatrovek, pětatřicítka se ale moc neujala – v Prostějově jich vyrobili jen pár kusů a na automobilku se po letech zapomnělo. Letos by oslavila 100. výročí.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Soudce Kafka po sobě nechal spoustu nedodělané práce. Od svých kolegů si půjčil 250 tisíc korun
-
Putin po hovoru s Trumpem souhlasil s přerušením útoků na energetiku Ukrajiny na 30 dní, uvedl Kreml
-
Spalovací motory chceme tak dlouho, jak to bude možné a jak bude zájem, popisuje Jahn ze Škoda Auto
-
Ševčík končí ve vedení Národohospodářské fakulty. Rektora obviňuje z vydírání a politického nátlaku