Brýle rozbité při výměně skel: máte nárok na nové
Obroučky brýlí dnes nejsou levná záležitost. Je tak běžné, že si člověk při zhoršení zraku nechá vyrobit jen nová skla do obrouček, která už měl. Naší posluchačce ovšem při této proceduře obroučky poškodili – zlomili je. Má zákaznice nárok na nové brýle? Ptali jsme se Marcely Reichelové, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska.
Pracovníci optiky posluchačce navrhli, že obroučky zaletují – v místě opravy ovšem nebudou stejně pevné jako dříve. Podle Reichelové ovšem nemají právo vynucovat toto řešení.
„V tomto případě se jedná o zvláštní případ vzniku škody, je to takzvaná škoda na převzaté věci. Nový občanský zákoník sice preferuje náhradu škody uvedením do původního stavu, tedy typicky opravou. Po takové opravě by však brýle měly mít stejné vlastnosti jako před poškozením, a to nejen fyzikální, ale také estetické, což je u takové věci jako jsou brýle poměrně důležité,“ vysvětluje Reichelová.
Zákoník navíc umožňuje zákaznici, aby se sama rozhodla, zda má zájem o opravu, nebo náhradu v penězích. „Jako peněžitá náhrada se hradí obvyklá cena věci, kterou má v době poškození,“ dodává. V praxi by to znamenalo, pokud brýle byly staré, že budou mít hodnotu několika desetikorun – za to si ovšem paní pochopitelně nové obroučky nekoupí.
Samozřejmě musí jít o náhradu přiměřené hodnoty. Nelze například jako náhradu za levné neznačkové plastové obroučky požadovat drahé značkové obroučky z moderních materiálů.
„Podle nového občanského zákoníku proto musíme zohlednit i to, co musí poškozený účelně vynaložit k obnovení nebo nahrazení funkce věci, tedy náklady na obstarání obdobných obrouček. Bylo by nespravedlivé po paní požadovat, aby si jako náhradu sháněla obroučky použité a stejného stáří jako byly ty původní,“ vysvětluje Reichelová, proč je podle ní na místě, aby zákaznice dostala od optiky obroučky nové.
Pokud by optika poškozené paní nechtěla vyjít vstříc, bude zřejmě potřeba jít do sporu. „Zákaznice může vyhledat pomoc některé spotřebitelské organizace, které pomáhají s mimosoudním řešením spotřebitelských sporů. Pokud ani toto nepomůže, nezbývá než se obrátit na soud, který o výši náhrady může s konečnou platností rozhodnout,“ uzavírá Reichelová.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Policie intenzivně zasahuje kvůli bitcoinové kauze. Zajišťuje osoby a věci, uvedli žalobci
-
Unesené ukrajinské děti si Rusové vybírají k adopci podle povahy nebo barvy očí, popisuje Dorazín
-
Roste počet dnů s teplotou, která je pro člověka nepříjemná až nebezpečná, varuje klimatolog Trnka
-
Primář Stodůlka: Vracíme zrak i slepým. Pacient a lékař existují jeden pro druhého