Družstvo neřeší vlhkost v domě. Stěžujte si na stavebním úřadě

1. prosinec 2014
Žurnál servis

Největší audioportál na českém internetu

Vlhká zeď. Ilustrační foto | Foto: Fotobanka Stock Exchange

Předseda Sdružení nájemníků ČR Milan Taraba o vlhkosti v domě, kterou družstvo neřeší

Na Žurnál servis se přes internet obrátila posluchačka, která bydlí ve vlhkém domě. Stěny jsou prý vyloženě mokré a praskají a bydlení v domě je už dosti nebezpečné. Velké bytové družstvo, které dům vlastní, radí jen topit a větrat. Je tento postup v pořádku? Ptali jsme se Milana Taraby, předsedy Sdružení nájemníků ČR.

Postup družstva samozřejmě není správný. „Pokud je vlhký celý dům, větrání situaci nevyřeší. Jistě je něco špatně s izolací a podobně,“ potvrzuje Taraba.

Posluchačka by především měla problém řešit oficiální cestou, nikoli tedy třeba jen telefonátem na správu domu. „Radil bych mít prokazatelný doklad o tom, že žádáte bytové družstvo o nápravu, nejlépe písemnou formou, s požadavkem, aby družstvo jako vlastník nemovitosti tuto věc vyřešilo,“ doporučuje předseda sdružení nájemníků.


Chtěl bych připomenout, že vlastník nemá jenom samá práva, ale má také povinnosti. Od nájemníků vybírá nájemné, ve kterém jsou zahrnuty také zálohy na opravy a na péči o rozšířenou reprodukci majetku.

Pokud totiž družstvo nebude řešit takto formulovanou žádost, je možné požádat o nápravu úřady.

„Příslušný stavební odbor, respektive stavební úřad v daném městě, má právo provést místní šetření, tedy kontrolu stavu, zda je dům možné užívat a tak dále, a stanovit nápravná opatření i s termínem. A pokud by tyto věci nebyly plněny, existují samozřejmě různé sankce,“ vysvětluje Taraba.

Úřad může pokutami nutit majitele domu, aby problém vyřešil. „Pokud by tyto věci nebyly plněny, existují samozřejmě různé sankce. U právnických osob jsou to řádově desítky tisíc korun, pokud by nebyly dodrženy termíny, které jsou stanoveny dohodou,“ dodává.

autor: Karolína Procházková