Jsou červené, dvoupatrové a sloužily už i jako pojízdné holubníky

Největší audioportál na českém internetu

Moderní verze kopíruje v interiéru některé barvy tradičního Routemasteru, a i zvnějšku poznáte některé charakteristické oblé tvary | Foto: Jiří Hošek

Asi se shodneme na tom, že červené londýnské double-deckery jsou výraznou výtvarnou zkratkou britské metropole. Mohutné kolosy jsou pro Londýňany mnohem víc než jen dopravní prostředek

Asi se shodneme na tom, že červené londýnské double-deckery jsou výraznou výtvarnou zkratkou britské metropole. Mohutné kolosy jsou pro Londýňany něčím mnohem víc než jen dopravním prostředkem. Je to doslova životní prostor. A tak ani nepřekvapí, že Londýn vyhlásil rok 2014 Rokem autobusu. Důvodů je pro to víc než dost!

Systém londýnské autobusové dopravy, to je neuvěřitelný moloch. Přepraví 6,5 miliónu cestujících denně, a to na sedmi stovkách linek. Po Londýně jezdí celkem 8600 autobusů.

„Posledních asi 10 let sledujeme v Londýně masivní nárůst používání autobusové dopravy. V 60. a 70. letech lidé autobusem přestávali jezdit, jak si začali hromadně kupovat auta. Teď ale autobusy zažívají renesanci a za 10 let stoupl počet cestujících o 60 procent,“ chlubí se mi Mike Weston, který má v londýnském dopravním podniku TfL na starosti právě autobusy.

Čtěte také

Nový Routemaster je moderní hybrid

Sedíme v horním poschodí zbrusu nového double-deckeru Routemaster, který je supermoderním remakem stejnojmenného autobusu starého přesně 60 let. Elegantní obr s hybridním pohonem tiše přede a my se kocháme scenériemi jižního Londýna.

„Tradiční Routemaster je světoznámý. To je ten červený double-decker s otevřenou zadní nástupní plošinou, co je k vidění na tolika pohlednicích. Tahle moderní verze kopíruje v interiéru některé barvy tradičního Routemasteru, a i zvnějšku poznáte některé charakteristické oblé tvary. Je to ale ten nejmodernější hybridní diesel-elektrický autobus naší dnešní flotily a spotřebuje o 40 procent méně paliva než tradiční double-decker.“

Londýnský starosta Boris Johnson

Zásadním rozdílem jsou dvě schodiště a celkem troje dveře. Nastupovat i vystupovat se dá z otevřené zadní plošiny – ale pouze v okamžiku, kdy je na lince uvnitř autobusu druhý konduktér.

„Jel jsem onehdy tímhle typem autobusu a u řidiče jsem přiložil ke čtečce průkazku Oyster Card. Jenže přístroj se pokusil odečíst mi kredit jak z ní, tak z bezkontaktní platební karty, kterou jsem měl v peněžence hned vedle. Naštěstí jsem si toho všimnul,“ dělá originální reklamu novým Routemasterům svérázný londýnský starosta Boris Johnson.

Za války sloužily double-deckery britským vojákům v zahraničí

Málo se ví, že londýnské autobusy sehrály výraznou roli v britském válečném úsilí. Nemám na mysli druhou, ale už první světovou válku. Desítky autobusy typu B byly odvedeny na francouzské a belgické bojiště. Tam převážely britské vojáky, sloužily jako ambulance a dokonce jako pojízdné holubníky.

„Některé autobusy se v zuboženém stavu vrátily po válce zpátky do Londýna. Jeden z nich, B43, vzali do Buckinghamského paláce na setkání řidičů s králem Jiřím V. Ten se stal pravděpodobně prvním vladařem, který vstoupil na palubu autobusu.“

Čtěte také

„Od Jiřího V. taky pochází nápad, aby se na Den veteránů účastnili každoročního pochodu v centru Londýna na památku statečných řidičů rovněž zástupci dopravního podniku,“ překvapuje mě ředitel Muzea londýnské dopravy Sam Mullins.

Prozrazuje mi, že se k letošnímu 100. výročí vypuknutí první světové války jeden z autobusů typu B restauruje. Takzvaný Battle Bus má být plně pojízdný a bude natřený v khaki barvě. Měl by letos dokonce absolvovat cestu do Francie a zpět.

autor: Jiří Hošek