Kontroverzní svatební tradici si jihoafrický kmen vzít nenechá

Černé tváře si pomalují bílou hlinkou, nazí se zabalí do dek, málo mluví, málo jedí a několik týdnů na odloučeném místě čekají, než se z nich stanou muži. Ten závěrečný okamžik trvá jen pár sekund - je jím rituální obřízka.

Rituál se však šamanovi často nepodaří a desítky mladíků umírají, nebo přežijí se znetvořenými genitáliemi. Tento zvyk kmene Xhosa v Jihoafrické republice je proto velké téma i pro úřady, ovšem lidé tohoto kmene si svůj rituál vzít nenechají.

U rušné silnice za Kapským Městem se vlní pokroucené plechové boudy plné lidí a chudoby. Za tímto typickým slumem stojí v močálu několik stanů zbudovaných ze zbytků krabic, dřeva a hlavně igelitu. Uvnitř se mačká skupina mládenců.

Nikdo z nich nesmí prozradit své jméno, ale k rozhovoru svolí. „Respektujeme zvyky našich otců. Tváře a tělo si malujeme sami, bydlíme tady po jednom nebo po pěti a v úkrytech strávíme asi měsíc,“ popisuje jeden z mladíků.

Jejich otcové a dědové také odcházeli na osamocená místa, aby vyčkali na iniciaci. Ovšem žili v přírodě, většinou v horách, a nikoliv na okraji slumu v zapáchajících igelitových úkrytech.

Mládencům to nevadí. Bez obřízky by se nemohli oženit, což jim ovšem na druhou stranu v sexuální aktivitě nebrání. „Můžu mít ženu, to ano, ale není to manželka. Teprve po obřízce se můžu oženit, mít dům a žít tam s rodinou,“ vysvětluje jeden z nich.

Brzy z nich budou muži

Po obřízce každoročně umírá v celé Jihoafrické republice kolem stovky mužů. Ovšem rituál je rituál a po něm následuje počítání dobytka. Dobrá manželka stojí i padesát krav. Není mi sice jasné, jak může místní chudina získat takový majetek, pomalovaný mladík to však ví přesně: „Máme mnoho krav - na našem původním území v horách u Qeenstownu.“

O pár set metrů dál na zaprášeném tržišti ženy pečou maso, prodávají ovoce, drobné cetky a jejich dcery už se možná těší na opravdové muže. Děvčat na vdávání je tady podle stydlivých úsměvů asi požehnaně.

Ovšem slovo si bere pětadvacetiletá Batiswa, špásuje s podstatně starším sousedem a bez uzardění na líci tvrdí, že je ještě panna: „Za mě musí dát muž 25 krav, protože můj otec se o mě staral od kolébky. Chodila jsem do školy a jsem připravená.“

Děvčata na trhu mají vůbec podstatně rozvernější náladu než zasmušilí mládenci, kteří čekají ve stanech na bolestivou obřízku. Navíc kmenový šaman používá jeden nůž na všechny předkožky, a tím roznáší i virus HIV, což je pro Jihoafrickou republiku metla.

Do očí však bije podstatně víc, že celý rituál se odehrává hned vedle šestiproudé dálnice na dohled od luxusních kanceláří nadnárodních společností.

  • Kontroverzní svatební tradici si jihoafrický kmen vzít
    nenechá
    " style="">
    Kontroverzní svatební tradici si jihoafrický kmen vzít
    nenechá
    " style="">
    Kontroverzní svatební tradici si jihoafrický kmen vzít
    nenechá
0:00
/
4:06

Zvětšit mapu: Kapské Město, Jihoafrická republika
autor: lsm