V Autostadtu vás naučí auta milovat

Největší audioportál na českém internetu

Autostadt na 25 hektarech nabídne zážitek nejen milovníkům aut. Na své si přijdou obdivovatelé architektury, špičkového designu a dokonce i umění | Foto: Klára Stejskalová

Návštěva hlavní továrny největší německé automobilky ve Wolfsburgu

Němec si v průměru koupí deset aut za život. O německých mužích se dokonce říká, že auto mají na prvním místě a manželku teprve na druhém. Těm, kteří k autům tak vřelý vztah necítí, může proto vrtat hlavou, proč ročně zavítá do hlavní továrny největší německé automobilky ve Wolfsburgu na šest miliónů návštěvníků.

Právě fanoušky pístů, svíček, kardanových hřídelí, tlumičů a dalších součástí určitě nadchne velký areál poblíž továrny Volkswagen v německém Wolfsburgu. V Autostadtu můžete obdivovat dva mrakodrapy, které jsou ve skutečnosti jakýmsi silem na auta. Nechybí tu ani expozice všech značek koncernu Volkswagen. Návštěvníci kromě toho mohou autem vyjet na pyramidu.

„Vítejte v Autostadtu,“ zní z úst průvodkyně na úvod exkurze. Už na první pohled je zřejmé, že návštěva města aut, jakéhosi ostrůvku rozkládajícího se na 25 hektarech, nabídne zážitek nejen milovníkům aut. Na své si přijdou obdivovatelé architektury, špičkového designu a dokonce i umění. Už vstupní hala je architektonickou modernou.

Mezi historií a nebem automobilového luxusu

„Návštěvníci tady mají šanci podívat se za kulisy. Podívat se pod ruce designérů a dalších, kteří se na všem kolem aut podílejí,“ říká Mam Paulschová, se kterou se vydáváme na krátkou seznamovací exkurzi Autostadtem.

První brouk z poloviny třicátých let

Je tu například Zeithaus, automobilové muzeum, které v expozici nemá zdaleka jen Volkswageny. Mapuje celou 125letou historii automobilismu, takže nechybí ani mercedesy. Mezi nejobletovanější exponáty patří červený roadster Škoda Popular z roku 1936, k těm nejcennějším zase originál vozu Laurin a Klement z počátku 20. století.

Za nejdražším autem současnosti se musíme vydat do jiného pavilónu. „To je Bugatti Veyron 16.4. Takových je na světě jen 300 kusů. Tento je uměleckým dílem, které nechal Olaf Nicolai pochromovat. Ten po silnici prostě nejezdí,“ upozorňuje nás naše průvodkyně. Od fantomu za šest miliónů se se slečnou Paulschovou vydáváme přes levandulový tunel do pavilónu Škody.

Pavilón Škody je pojat v ekologickém duchu

Ten je z českého pískovce. Škoda je značka, která hodně pracuje na redukci CO2, a tomu odpovídá celé zaměření pavilónu. Je pojatý v ekologickém duchu.

Věže plné nových aut

Svůj pavilón má každá ze značek největšího německého koncernu od Seatu k Lamborghini. Jen pro Porsche se teprve buduje.

Areálu dominují dvě vysoké věže, mrakodrapy pro auta. „Sem se automaticky navážejí auta rovnou z výroby. Zákazník si je tady může vyzvednout, aniž by mu za volant jeho auta sedl kdokoli cizí,“ líčí mi manažerka Alexandra Lucka.

Do nejvyššího patra se dostaneme jako všechna právě vyrobená auta. Průhlednou kajutu velikosti osobního automobilu, kde sedíme pevně připoutáni bezpečnostními pásy, uchopí obří ruka centrálního jeřábu a nebývalou rychlostí nás vynese až do výšky padesáti metrů.

Výhled na obří areál, jízda tiguanem i návštěva výrobní haly

Pohled dolů stojí za to. Do každé věže se vejde na 400 aut. Krásný výhled je však i na celý areál plný zelených ploch a také na zkušební polygon. Právě tam vedou naše další kroky.

Během prohlídky Autostadtu VW máte možnost si vyzkoušet terénní modely

Instruktor Paolo nám vysvětluje, jak funguje terénní tiguan. Úskalí trati zdoláváme nejprve s Paolem za volantem. Další kolo je už naostro a je to zážitek. Tiguan dokáže neuvěřitelné věci. Je stabilní i při obrovských náklonech, kdy máte dojem, že se už musíte překulit na bok. Na umělou pyramidu se dere po vysokých schodech. A při krkolomné cestě dolů musíte sundat nohu z brzdy, abyste se přesvědčili, že si vůz v této situaci dokáže poradit i bez vás. Slabší povahy z toho radost nemají.

Posledním bodem programu je návštěva výrobní haly. Tady se cítíme trochu zklamaní, protože i kvůli bezpečnosti jsme zavřeni ve vláčku pro návštěvníky a jenom sledujeme, jak se dělá auto. Když se však dostaneme do bezprostřední blízkosti linky, kde rychlé automaty se svými pažemi narážejí, připevňují a osazují celé díly a panely na skelety automobilů, okna vláčku se stáhnou a my si naplno vychutnáváme koncert robotů.


Zvětšit mapu: areál Autostadtu ve Wolfsburgu je ohromný

autor: kls