Martinice v Krkonoších: Železniční unikát, který stále šlape
Červenou budovu s dopravní kanceláří v přízemí zdobí tradiční modrá cedule. Na ní je nápis Martinice. Kousek dál stojí modrá a červená návěstidla, semafory a vodárna. Výpravčí v modré uniformě přehazuje výhybku a čeká na pokyny z dopravní kanceláře. Dostane je po telefonu. Vítejte na nádraží v Martinicích v Krkonoších, které má nejstarší fungující mechanické ovládání v Česku.
V Martinicích se stále odbavují vlaky postaru – jako poslední nádraží v České republice. Místní chtějí svoje nádraží nechat zapsat na seznam světových památek UNESCO – podle nich si to zaslouží.
Martinice v Krkonoších: Železniční unikát, který stále šlape
Přesvědčen je o tom i milovník železnice Petr Pěnička: „ Sto let tam stojí výhybky, semafory, ovládací pulty – jak na hradlech, tak na stanici… A skoro sto let se ovládají pořád stejným způsobem. Atmosféra je tam opravdu autentická, tak jako když tam parní dráha jezdila před sto lety. Přijíždějí sem nadšenci nejen z Čech, ale i z ciziny – chodí sem, jsou nadšení, fotí se u toho… A to je myslím věc, kterou stojí za to udržet.“
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka