Martinice v Krkonoších: Železniční unikát, který stále šlape
Červenou budovu s dopravní kanceláří v přízemí zdobí tradiční modrá cedule. Na ní je nápis Martinice. Kousek dál stojí modrá a červená návěstidla, semafory a vodárna. Výpravčí v modré uniformě přehazuje výhybku a čeká na pokyny z dopravní kanceláře. Dostane je po telefonu. Vítejte na nádraží v Martinicích v Krkonoších, které má nejstarší fungující mechanické ovládání v Česku.
V Martinicích se stále odbavují vlaky postaru – jako poslední nádraží v České republice. Místní chtějí svoje nádraží nechat zapsat na seznam světových památek UNESCO – podle nich si to zaslouží.
Martinice v Krkonoších: Železniční unikát, který stále šlape
Přesvědčen je o tom i milovník železnice Petr Pěnička: „ Sto let tam stojí výhybky, semafory, ovládací pulty – jak na hradlech, tak na stanici… A skoro sto let se ovládají pořád stejným způsobem. Atmosféra je tam opravdu autentická, tak jako když tam parní dráha jezdila před sto lety. Přijíždějí sem nadšenci nejen z Čech, ale i z ciziny – chodí sem, jsou nadšení, fotí se u toho… A to je myslím věc, kterou stojí za to udržet.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.