Ústecký kraj zřídí vlastního autobusového dopravce. Je to cesta do pekel, varuje Kubera
Ústecký kraj bude mít vlastního autobusového dopravce. Záměr na vybudování nové společnosti schválili 29. května krajští zastupitelé. Krajské autobusy by měly za dva roky začít jezdit na Ústecku. Právě tam chce do dvou let ukončit provoz první z firem, která pro kraj v současné době dopravu zajišťuje. Kvůli povinnému zvýšení platů řidičů totiž nevyjde s penězi.
Vládou loni slíbené navýšení platů řidičů bylo jedním z důvodů, proč chce Ústecký kraj vlastního dopravce. S přidáním řidičům souvisela i hrozba stávek z jara letošního roku. Pro cestující se ale podle náměstka hejtmana Jaroslava Komínka z KSČM v případě, že bude dopravu zajišťovat krajská firma, nic měnit nemá.
Podle odboráře společnosti Busline Jiřího Kuchynky se ale ani krajský dopravce nevyhne problémům s ohodnocením řidičů.
„Ani ten krajský dopravní podnik neplatí řidičům tolik, kolik si řeknou. A s kým budou ti krajští dopravci pracovat? S těmi samými řidiči, se kterými teď pracuje soukromník. Oni totiž, a to jim možná ještě nedošlo, jiní nejsou,“ konstatuje Kuchynka.
Se vznikem nového krajského dopravce nesouhlasil Jaroslav Kubera z ODS. Problém vidí v nabírání dalších pracovníků, kteří by měli novou firmu řídit.
„Takže zase budou nějaká ta místečka, a zase bude potřeba dalších míst na kraji pro lidi, kteří budou ten podnik řídit a kontrolovat, jestli mají na záchodech toaletní papír… Prostě je to cesta do pekel,“ nebere si servítky Kubera.
Kraj nabídl současným řidičům na zvýšení platů řidičů na každou smlouvu celkem 5,7 milionu korun. Zřízení krajského dopravce ale vyjde na stamiliony. Nákup nových vozů bude stát zhruba 1,25 miliardy korun. Autobusy by mohl mít kraj na splátky.
„Budeme muset pořídit nové autobusy, ale i současní dopravci je pořídili, a ty mi teď platíme v tom kilometrickém výkonu… Tak bychom to mohli udělat také – pořídit autobusy na leasing a splátky platit z peněz, které by jinak dal soukromé společnosti,“ říká vedoucí odboru dopravy Jindřich Franěk.
Nový krajský dopravce má postupně nahradit současné čtyři společnosti, které dopravu pro kraj zajišťují. Počet spojů ani autobusů se měnit nemá. Roční náklady na provoz dosáhnou zhruba půl miliardy korun.
O vlastním dopravci uvažuje také Liberecký kraj. Tamní hejtman Martin Půta ze STAN už dříve uvedl, že by měl Liberecký kraj o vzniku vlastního dopravce přemýšlet a dopravu od roku 2019 provozovat ve vlastní režii.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Češi si v pohledu na svět rozumí víc s Poláky než se Slováky. Ve V4 se zhoršilo vnímání Ruska
-
Musel žít nahý v lese, mlátili ho tyčí. Policie navrhuje obžalovat šestici lidí za úmrtí v kutnohorské sektě
-
Analytik Kraus: Trumpův tlak na jadernou dohodu může být součástí větší hry. Írán tahá za kratší konec
-
Šikana, incelové a násilí. Série Adolescent je hit, který odkrývá duši kluka obviněného z vraždy