Nejznámější severočeské značky – Cibulák aneb Modrobílý omyl
Čtvrt tisíciletí je porcelán s modrým spletitým rostlinným dekorem ozdobou mnoha domácností. Jednou ze čtyř posledních továren na světě, která porcelán s cibulovým vzorem, tzv. cibulák, vyrábí, je Český porcelán v Dubí u Teplic.
Název slavného porcelánu vznikl vlastně omylem – když se v Evropě v 18. století začaly při výzdobě hrnků a talířů používat orientální vzory, obyvatelé Saska si je oblíbili, ale špatně je interpretovali – častý motiv granátového jablka si vyložili jako cibulku a název Zwiebelmuster, cibulový vzor, byl na světě.
Proslulá porcelánka v německé Míšni ho začala používat už v roce 1783, tradice výroby porcelánu v Dubí je sice pozdější, ale zato trvalá…
V roce 1864 koupil německý průmyslník Anton Tschinkel v Dubí budovu tzv. Dolního mlýna a začal vyrábět majoliku; o deset let později si troufl na porcelán a roku 1885 spatřil světlo světa první zdejší cibulák – ale to už firma patřila jinému podnikateli – Teichertovi.
Jednotlivé části vzoru mají svou předlohu i symboliku – větvička chryzantémy s velkým květem je symbol času, bambusová větvička s liánou znamená soudržnost, květ pivoňky zobrazuje bohatství, vznešenost a vzrůst, v úvodu už zmiňovaná granátová jablka symbolizují plodnost.
Už od počátku výroby tohoto porcelánu používala dubská továrna ochranné značky a podle těch se dnes dá dobře určit pravost i stáří porcelánu.
První značkou byl nápis Meissen v oválu, pod kterým byl obrys obrácené pěticípé hvězdy, roku 1913 se poprvé objevil obrázek trojcípé korunky – ten je od roku 1940 dodnes hlavním motivem značky.
Těch variant se ale v historii firmy používalo celkem 19. Cibuláku se někdy říká „porcelán generací“ a právem – už praprababičky ho považovaly za nejcennější kousek výbavy, zhusta se i dědil a léta byl znamením vkusu, kvality a také společenské prestiže.
Naprosto mimořádné je i to, že si rozbitý kus můžete i po desetiletích dokoupit, podle slov generálního ředitele Českého porcelánu Vladimíra Feixe tu nejméně na dobu 30 let garantují dodání jednotlivých dílů ve stejném dekoru, tvaru i kvalitě. Současný katalog nabízí těch typů víc než 520.
Cibulák dík dekoru pod glazurou přežil i vpád myček a mikrovlnných trub do našich domácností. Nicméně i tady se projevuje móda, současný vkus má jiné požadavky, mladí mají jiný životní styl, a tak se vedle klasiky objevuje i značka Bohemia Cobalt a Bohemia White – tvary nádobí navržené v ateliéru Jiřího Pelcla, rektora Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.
Z tradičního vzoru jsou použity jen fragmenty nebo je plocha zcela bílá. Nádobí s legendárním modrobílým vzorem se ale dodnes hojně vyváží – například do Japonska a Jižní Koreje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.