Středočeské dálnice: jaká je jejich současnost i budoucnost?
Pro Dubenec na Příbramsku je středa 4. října den s velkým D. Silničáři odpoledne otevřou nový pětikilometrový úsek dálnice D4. Obyvatelé Dubence zároveň čekají, že se zbaví tisíců aut, které zatím tudy projíždějí ve směru do Prahy nebo do jižních Čech.
Nová část prodlouží tzv. strakonickou D4 o pět kilometrů, ale na její další pokračování si budeme muset ještě počkat. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) teď připravuje dalších pět úseků - od křižovatky u Hájů, kde končí ten nově položený asfalt, až do Mirotic. Se zahájením stavby zatím počítá už příští rok a hotovo by mělo být v roce 2022.
Také „středočeská“ trasa dálnice D3 už je naplánovaná, silničáři ji povedou od pražského okruhu kolem Jesenice dál směrem na Jílové u Prahy, Václavice a Voračice. U Nové Hospody se čtyřproudová silnice napojí na hotové úseky v jižních Čechách. Silničáři teď připravují žádost o územní rozhodnutí a pracují na geotechnickém průzkumu. Ministerstvo dopravy nedávno zopakovalo, že by se dálnice D3 mohla začít stavět už za čtyři roky. Podrobné schéma naleznete zde.
Pokračuje i modernizace nejzatíženější české silnice, dálnice D1. Letos začneme jezdit po opraveném úseku u Psářů, silničáři pracují taky u Ostředku a připravují se na modernizaci u Mirošovic. Právě u Ostředku je dálnice zúžená v obou směrech na dva pruhy, je tady povolená maximálně osmdesátka a často tady bývají kolony a nehody. Opravy v téhle části plánuje ŘSD ještě zhruba na rok. A pokud jde o celou D1, v současné době je modernizace zhruba v polovině. Úplně hotovo by mezi Prahou a Brnem podle silničářů mohlo být v roce 2020.
V blízké budoucnosti by měla být rychlejší i cesta z Prahy do Karlových Varů. Stát totiž plánuje začít stavět další tři úseky této čtyřproudé silnice. Konkrétně jsou to úseky dálnice D6 z Nového Strašecí do Řevničova, dále jde o obchvaty Řevničova a Lubence. Úředníci Ministerstva dopravy zatím nepravomocně vydali povolení na části staveb Nové Strašecí - Řevničov a na silnici kolem Řevničova.
Podle úředníků z ministerstva dopravy začne pravděpodobně výstavba nových částí D6 ještě letos. Pokud tedy nedojde k účelovým odvoláním proti stavebnímu povolení nebo proti výběru stavební firmy.
Hned za Prahou má navíc v budoucnu vzniknout i jeden architektonicky zajímavý prvek. Tunel, kterým budou auta podjíždět letištní ranvej. Přibližně na čtvrtém kilometru se silnice zanoří do tunelu Jeneček, nad kterým povede 3,5 kilometru dlouhá nová přistávací dráha zvaná paralelní. V Česku bude toto technické řešení ojedinělé, nicméně na světových letištích se používá. Letadla tedy budou po dráze rolovat jen pět metrů nad projíždějícími auty.
Nejposlouchanější
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Benda: Okamura je v čele Sněmovny nepřijatelný. Je z téměř nejmenší strany, která je složena podvodně
-
Zemřela herečka Křesadlová, manželka Formana. Hrála v divadle Semafor i ve filmu Skřivánci na niti
-
‚Kdo máš dlouhý vlas, nechoď mezi nás.‘ Před 50 lety proběhla akce Kapela a její zásah proti undergroundu
-
Nepěkný vzkaz, říká Sokol o nezvolení Skopečka místopředsedou. Nacher: Výsledek tajných voleb

























