Daniel Přibyl, umělecký šéf Městského divadla Kladno
29. leden 2013
V úterý 29. ledna 2013 byl hostem pořadu „K věci“ umělecký šéf Městského divadla Kladno Daniel Přibyl.
Moderátor Tomáš Pancíř s ním probral chystané premiéry, další směřování kladenského divadla, herecké posily, fungování divadla během rekonstrukce budovy a první dojmy z působení v kladenském divadle.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor--------------------
Hezký den, posloucháte Český rozhlas Region, začíná další vydání pořadu K věci. Naším dnešním hostem je umělecký šéf Městského divadla Kladno Daniel Přibyl. Dobrý den, vítejte u nás.
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Dobrý den.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Měl bych dodat, že jste čerstvým uměleckým šéfem, vlastně oficiálně jste do funkce nastoupil před necelým měsícem. Jaké jsou první dojmy?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Já už jsem se s tím divadlem seznamoval vlastně v tom uplynulém půl roce. My jsme se setkávali s paní ředitelkou na takových námluvách vlastně během léta. Tak to jsem mohl o tom divadle hodně přemýšlet a chodit se dívat. A pak během podzimu jsem jezdil častějc a častějc. Tak s nějakou velmi konkrétní představou už jsem do Kladna pak přijížděl.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Takže vás nic nepřekvapilo za ten první měsíc.
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Ne, ne, ne, ne, ne, vůbec.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy jste do Kladna přišel z Nové scény Národního divadla v Praze. To na první pohled vypadá jako celkem krok zpátky.
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Já jsem byl na Nové scéně 3 roky a vlastně jsme tam přišli v okamžiku, kdy se ta budova navracela zpátky Národnímu divadlu. A byl to takový, jako něžně to říkám, budovatelský úkol, že vlastně byla to taková zakletá zelenkavým sklem obehnaná budova, kterou málokdo znal zevnitř. A měl jsem pocit, že za ty 3 roky se podařilo vlastně Novou scénu otevřít, dneska je to poměrně činorodý prostor pro divadlo a je tam bohatý doplňkový program. Takže vlastně z pozice řadového dramaturga nebo takového programového koordinátora, což byla moje náplň práce tam, tak umělecký šéf v suverénním divadle, jako je Městské divadlo Kladno, to celkem vlastně byl takový logický krok dál.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Otevíral jste Novou scénu, teď tedy budete otevírat lidem kladenské divadlo?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Částečně.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Až tedy se dorekonstruuje, i k tomu se taky dostaneme.
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Ano, částečně. Právě mířím stejným směrem, tak kontinuita toho divadla je zaručená tím, že v současné době se hraje ve skromných podmínkách divadla Lampion. Ale narážíte na to, že za rok už se divadlo přesune do zrekonstruované budovy. No, a to bude krásný úkol. To bude stěhování do nového a zároveň to bude také příležitost i k jistému restartu, takže to musí být návrat patřičně ambiciozní.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
My se k těm plánům na rok, na dva roky, na tři roky dopředu dostaneme za chvíli. Ale teď přece jenom ještě jedna věc k tomu vašemu nástupu. Vy jste celkem ojedinělým případem, kdy se uměleckým šéfem stane dramaturg. Berou to kolegové na Kladně?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Myslím, že jo. Zatím jsem nějaký odpor k mé autoritě šéfovské nepocítil.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Zatím si nikdo netroufl.
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Ne, ne, ne, je to velmi příjemný setkávání s kolegy a myslím, že se souborem vycházíme taky dobře zatím. Pravda je, že v Česku není obvyklé, aby byl dramaturg šéfem divadla. Myslím, že v současné době je to jenom profesor Oslzlý v brněnském Centru experimentálního divadla a kolega Vladimír Čepek v Ústí nad Labem. Ale těch precedentů v minulosti divadelní historie je poměrně hodně. A hlavně v sousedních zemích je to běžné, že intendant divadla je dramaturg.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Přicházíte do té funkce vlastně uprostřed divadelní sezony, spousta věcí je naplánována. Kdy se začne projevovat váš rukopis, kdy si diváci budou moci říci: tak právě s tímhle tím přišel Daniel Přibyl?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
To trochu souvisí s předchozím dotazem. Protože dramaturgie, to je taková specifická disciplína v rámci divadelního provozu, která je založena hlavně na koncepčním uvažování v divadle a na nějakém dlouhodobém a střednědobém plánování. Takže kdyby byl na mém místě režisér, tak by se svými inscenacemi pokusil profilovat to divadlo vlastně okamžitě. Mně to bude chvilku trvat, ale o to trvalejší si myslím, že ten otisk může být. Takže já si myslím, že během téhle sezony už kladenští diváci rozpoznají, že to divadlo se ubírá trochu jiným směrem, než tomu bylo za mého předchůdce. Já jsem si práci rozvrhl tak do tří sezon a myslím, že pak už bude to divadlo ve zcela jiné kondici a bude naplňovat poměrně dost konkrétní umělecký program.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Když to tedy vezmeme postupně, tak říkáte, v první sezoně už to divák pozná podle čeho? Co bude třeba to první dílo, které by přivedete na prkna kladenského divadla?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
My teď, my teď zkoušíme ještě titul, i když velice atraktivní, který naplánovalo umělecké vedení předchozí, ale vlastně už na jaře chystáme inscenace, které vzniknou pod mojí supervizí, Maupassantův miláček v režii Daniela Špinara a potom dramatizace slavného románu Marka Haddona Podivný případ se psem. To je vlastně inscenace, která se hraje v Královském národním divadle v Londýně, tak jsme získali práva, tak na to jsem hodně pyšný. Tak už ten výběr těhle titulů a pak samozřejmě na podzim to už začne sezona, která bude naplánovaná podle mého vkusu.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To jedno představení, které jste nejmenoval, tak to je Vinnetou. Říkal jste, že na tom se vlastně podíleli, podílel váš předchůdce. Samozřejmě i pan Kolečko, se kterým pan Svoboda úzce spolupracoval. Mimochodem tito dva jsou podepsáni pod titulem kladenského divadla, který asi kladenské divadlo v posledních letech nejvíc proslavil, Jágr Kladeňák. Co říkáte tomuhle kousku?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Nedávno jsem na to taky někde odpovídal takovou oklikou, že vlastně když jsem byl na Nové scéně, tak jsem se tam hlavně ze začátku snažil o import zajímavých regionálních představení a Jágr Kladeňák bylo jedno z prvních, který se na nové scéně hrálo. Je to úspěšný titul. Já vlastně si myslím, že divadlo, jaké prosazoval Tomáš Svoboda s Petrem Kolečkem a s oběma se znám velmi dlouho a myslím, že máme přátelský vztahy, že to divadlo podle jejich vkusu takovou tou situační komikou, tou naddimenzovaností, rekvizit a všeho toho, výborně okysličuje repertoár. Ale podle mého názoru subjektivního by nemělo být jeho základem. Takže ten Jágr je výborný titul, ať už z hlediska toho patriotistického cítění hokejového Kladna, anebo vůbec jako z hlediska komediálního titulu takové komediální biografie, že jo, takového komiksu jako. Ale asi je dobře, že to jako jeden, jeden z mnoha titulů toho repertoáru.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A zůstane na tom repertoáru?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Tenhle rok určitě. Nevím, jestli se vrátí.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
V dalších letech?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Nevím, jestli se přesune do zrekonstruované budovy, ale tak on už je na repertoáru hodně dlouho a přece jenom už ho vidělo hodně Kladeňáků, mám pocit.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Umělecký šéf Městského divadla Kladno Daniel Přibyl je dnešním hostem pořadu K věci Českého rozhlasu Region. Teď jsme mluvili tedy o nejbližší sezoně, potom diváci, jak jste říkal, budou váš rukopis poznávat víc a víc. Kdybyste měl jednoduše charakterizovat, kam by se mělo kladenské divadlo posunout, řekněme, za dva, za tři roky, jak byste to řekl?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Já jsem si na to vymyslel takovou, takové jednoduché sousloví, říkám žánrová tvorba. To znamená vlastně jistá úcta k žánru. Chci, aby se na repertoáru objevily typické žánry pro městská divadla.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Co to je?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
To je třeba konverzační komedie, detektivka, ale třeba i psychologické drama. A chtěl bych, aby vždycky ty inscenace vznikaly v co největším zaujatí pro ten žánr a podle toho bych chtěl i vybírat tvůrce. V Česku dodržení žánru nebývá často prioritou inscenátorů. Tady je mnohem důležitější, aby se režisér projevil skrze to téma, skrze autora, svou obrazotvornost, svůj názor. Já mám rád, když se ctí žánr, ale to asi taky souvisí s tím, že jsem dramaturg. Takže zkusím to takhle směřovat. Chtěl bych taky navázat na to, co se podařilo Tomášovi Svobodovi, přitáhnout do divadla mladé diváky, protože před ním mělo kladenské divadlo poměrně značný propad v těch mladších věkových kategoriích u diváků, udržet si je a zároveň uspokojit seniory nebo diváky vyššího, středního věku, to je docela problém, to se musí hodně vyšpekulovat. Tak na to se taky těším.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Takže nad tím budete špekulovat a budete se snažit diváky přilákat. Ono s návštěvností kladenské divadlo na tom není úplně nejlépe. Budete mít možnost třeba i zasáhnout do marketingu, do propagace nebo kde vůbec končí pravomoce uměleckého šéfa?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
To se asi nedá obecně definovat. Je to divadlo od divadla jiné. Ale obrovská výhoda dramaturgie je, že je to vlastně složka, která prorůstá všemi těmi profesemi, o kterých jste hovořil, jo. Kromě přípravy inscenací a jejich kvalitního reprízování, potom dramaturgie hodně mluví do marketingu právě do, ale má i různý takový sociologický aspekty a tak. Je to prostě profese, která bere divadlo jako celek.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kladno je samozřejmě specifickým městem, protože blízko Prahy spousta Kladeňáků dojíždí do Prahy. Zároveň teoreticky by nebyl problém pro Pražáky, aby dojeli se podívat do kladenského divadla. Jak s tímhle budete pracovat?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Na to moc nespoléhám. Ale řekl jste zajímavou věc, a to je, samozřejmě Kladno je suverénní město v těsné blízkosti metropole, a vlastně v Česku takové podobné město není. Je to takový zvláštní satelit, ale už dávno není pravda, že jenom Kladeňáci se seberou a odjedou ráno za prací do Prahy, aby se pak v podvečer vrátili a chtěli zábavu. Ale překvapilo mě, kolik mladých lidí, třeba studentů dojíždí naopak do Kladna za studiem a naopak ta spádová oblast kolem Kladna je velmi bohatá na kulturychtivé diváky. Řeknu-li to takovým ošklivým tvarem, takže do kladenského divadla jezdí hodně lidé z okolních obcí a měst a městeček. S tím se dá pracovat, jenom je potřeba poznat jejich vkus, poznat jejich potřeby a nabídnout jim hodně širokou nabídku, jo. To si myslím, že byl do téhle chvíle trochu problém kladenského divadla, že vlastně nedokázalo nabídnout takový repertoár, ze kterého by si mohl vybrat co největší počet diváků. Repertoárový rejstřík byl trochu užší, tak to je další z mých úkolů. K tomu mi dopomůže i větší flexibilita v plánování repertoáru v nové budově, kde bude samozřejmě víc možností, nejenom hlavní scéna, ale i komorní a tak dál.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pojďme k té rekonstrukce. Ta konečně po mnoha odkladech začala na sklonku roku. Kdy bude divadlo hotové?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Na konci roku by mělo být hotové v tom stavebním slova smyslu, pak ještě následují nějaké ty kolaudace a dozařizování budovy tak, aby poskytla požadovaný komfort divákům a zatím počítáme s tím, že slavnostně by se měla otevřít příští rok na jaře.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Co bude taková hlavní změna k lepšímu, ať už pro herce nebo pro vás, kteří to divadlo děláte, tak pro návštěvníky? Na co vy se třeba nejvíc těšíte?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Zejména to bude velký impuls pro mnoho lidí, kteří třeba do komorního divadla Lampion nemají motivaci přijít. Najednou jít do divadla a zároveň si objevit tu novou krásnou stavbu. Vlastně to bude jedna z nejreprezentativnějších budov na Kladensku pro město Kladno skutečně jako takový středobod kulturní a nabídne jednak zázemí pro diváky v jisté zdobnosti, ale zároveň architektonické zodpovědnosti, kterou David Vávra jako znalec té architektury tohohle období a těch Kotěrových žáků a tak dále perfektně zná. A co se týče jevištních technologií a pohodlí pro soubor, no, tak to je nesrovnatelné. To bude, to si myslím, že bude skutečně nová etapa pro to divadlo. Nebudeme mít studiovou scénu, která rozváže ruce divadlu dramaturgicky, budeme moct více riskovat a nabízet i nějaké menšinové žánry. Bude tam i taková divadelní kavárna se stolkovou úpravou, bude tam letní scéna orientovaná do parku. To bude najednou tolik možností.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Takže nezbývá než se těšit na konec roku, respektive na jaro příštího roku, až bude oficiálně zrekonstruované kladenské divadlo otevřené. Vy jste v rozhovorech okolo vašeho nástupu sliboval ještě jednu věc, a sice že byste chtěl posílit herecký tým. Kolik herců chcete získat třeba, řekněme, v nejbližším roce?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Já bych ten herecký tým chtěl posílit zejména pak s přechodem do zrekonstruované budovy, protože tam se zvýší i počet premiér. Ten soubor má nyní 12 herců, což je vlastně docela malý soubor, a proto jsem pozval do angažmá teď od nového roku zatím jenom dva mladé herce, Marii Štípkovou a Ondřeje Nováka, kteří už zkouší ve Vinnetouovi.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A za ten rok na kolik byste se chtěl rozšířit nebo na kolik by se měl ten soubor rozšířit?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Já jsem velice vděčný paní ředitelce, že mi vlastně nestanovila nějaké přísné limity, ale tím limitem je, aby každý herec měl odpovídající práci, aby tam nebyli herci v nějakých epizodních rolích zaměstnáváni jenom z principu. Takže pokud pro ně bude dobrá práce a pokud to budou kvalitní herci, kteří naplní ty moje umělecký vize, tak vlastně můžu rozšířit ten soubor, o kolik herců budu chtít, s nadsázkou řečeno. Ale mně se víc líbí, když jsou to menší soubory, které jsou doplňovány atraktivními hosty, kteří vždycky trošku přinesou do to práce nějaký nový pohled nebo nějakou energii čerstvou. Tak si myslím, že zas to nebude žádný veliký soubor. Tím, že jsem pracoval v Klicperově divadle v Hradci Králové, kde v době, kdy jsem tam působil, bylo v angažmá 28 herců, našli jsme pro všechny dost práce, to je...
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Tak to možná teď, pokud nás poslouchá paní Bendlová, ředitelka divadla, tak se možná zděsí, že ji zdvou a půlnásobíte současný soubor.
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Ne, to nehrozí. Ona zná moje záměry, takže myslím, že...
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Jaká je vůbec situace, řekněme, na trhu herců, jak lehce nebo těžce se dá získat dobrý herec do kladenského divadla?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
To je zajímavá otázka. To se mně ještě nikdo nezeptal. Je to různé podle věku herců. Je poměrně velký převis čerstvých absolventů, v poslední době tady vznikly nové vyšší odborné školy, z konzervatoří vycházejí noví herci, pak je tady teda JAMU, DAMU, kde se zvyšuje počet oborů, na kterých se ukončuje herecké vzdělání. Takže herci do 30 let o angažmá bojují a usilují o něj na různých konkurzech a tak dál. A pak je naopak takový krizový interval těch takzvaných středňáků, jak se říká u divadla. To jsou ti herci kolem čtyřicítky, tam zejména v případě takových těch mužných typů je velký nedostatek, protože nacházejí dost uplatnění v televizi, že jo, hrají různé ty hřmotné detektivy v televizních kriminálkách a podobně. Tak tam se musí víc motivovat, třeba konkrétní rolí nebo...
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Nebo i penězma?
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Těžko říct. Já jsem se zatím nesetkal s tím, že by nějaký herec vzal roli jenom na základě toho, že bych mu nabídl nějaký lákavý honorář, což je mimochodem dobré znamení, že vždycky je prioritní ta role, ten úkol, to je ta motivace. A velikou výhodou Kladna, to jsem rád, že tomu tak je, protože jsem o tom měl jisté pochybnosti, herci se nezaobírají tím, jak se budou do Kladna dopravovat nebo kde to je. Vlastně kladenské divadlo berou tak trochu jako pražské divadlo. Proto taky vždycky trochu znejistím, když se mě někdo ptá na Kladno v souvislosti s problematikou regionálních divadel. To Kladno je opravdu něco mezi. Zatímco třeba Klicperovo divadlo bylo opravdu typické regionální divadlo, to Kladno je velmi specifický případ.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Říká dnešní host pořadu K věci umělecký šéf Městské divadla Kladno Daniel Přibyl. Díky, že jste byl tady u nás, zase někdy na viděnou, na slyšenou.
Daniel PŘIBYL, umělecký šéf Městského divadla Kladno
--------------------
Já děkuju, na shledanou.
Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Od mikrofonu se loučí i Tomáš Pancíř.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Slovensko umožní schválit nové protiruské sankce, řekl Fico. Konec ruského plynu v EU je prý ‚imbecilní‘
-
Obžaloba elitních českých vojáků: Zajatce bili do obličeje, vydírali a pak ho nechali 75 minut krvácet
-
Odhalí fotka melanom? Lidé nevyšetří správné znaménko, míní Jarešová. Svoboda: Aplikace může pomoct
-
Při paraglidingu zahynul dobrodruh Felix Baumgartner, proslul skokem ze stratosféry