Veselý si smrt motorkáře neumí vysvětlit

11. leden 2014 12:32

Největší audioportál na českém internetu

Logo | Foto: Český rozhlas

Veselý o bezpečnosti motorkáře na Dakaru

Pořadatelé Rallye Dakar včera oznámili, že našli tělo mrtvého belgického motorkáře Erica Palanteho. Zvláštní je, že byl nalezen až ráno druhého dne, takže v místě páté etapy zůstal celou noc, aniž by mu někdo přišel na pomoc. Český motorkář Jan Veselý, který už na letošním ročníku Dakaru skončil, si to neumí vysvětlit. Řekl to našemu reportérovi v dakarském konvoji Janu Říhovi v bivaku v Saltě, kde má dakarská rallye dnes den volna.

„Podepisujeme to, že se samozřejmě účastníme na vlastní nebezpečí. Takže pokud se tady někdo zraní, nebo nedej bože přijde o život, tak samozřejmě sem jel na svoje vlastní nebezpečí. Nikdo potom nemůže chtít po organizaci žádnou náhradu. Závodníci musí být samozřejmě pojištění, protože bez toho by je do rallye nepřevzali a u motorkářů to je vůbec zvlášť náročné, protože musejí mít zdravotní testy, musejí mít každé dva roky zátěžové EKG a ti motorkáři to mají, protože to je nejnáročnější kategorie. Tak mají zdravotní testy nejsložitější.“

Tomuto motorkáři bylo padesát let. Byl to tuším jeho 11 Dakar. V padesáti letech, takhle náročnou trasu jako je letošní ročník, dá se to zvládnout?

„No asi dá, protože jsou tady i chlapi, kterým je okolo padesáti. Nicméně síly ubývají. Mě bude letos čtyřicet tři a pociťuji to sám na sobě. Je to můj pátý Dakar a je pravda, že tento je ze všech těch Dakarů, kterých jsem se účastnil, nejnáročnější. Nebo alespoň to, co jsem z tohoto Dakaru odjel, byl opravdu extrém. Pociťuji to taky, že mi sil ubývá a že to není už to, co to bývalo před pěti lety. Za dalších pět let budu mít těch sil ještě míň a to riziko s tím věkem samozřejmě stoupá.“

Honzo, ještě se musím zeptat na bezpečnostní opatření na trati. Co se děje s motorkářem, respektive s jeho motorkou, když například spadne? Jak je zajištěna organizace a informace o tom, že se něco s motorkářem děje?

„Motorkář je po stránce technické velice dobře zajištěn pro takový případ. Ta motorka je osazena mnoha přístroji, které pád dokážou zaregistrovat. Jednak takzvaným přístrojem Sentinel, který se při pádu sám aktivuje a vlastně upozorní kolemjedoucí jezdce, že tam někdo stojí. Popřípadě v prachu, nebo za zatáčkou, aby do něj někdo nenarazil. Pak jsou tam další přístroje. Takzvaný Iritrack , který je spojený se satelitem. Je v něm integrovaný satelitní telefon, takže přes ten Iritrack organizátor naprosto přesně ví pozici na trati, nadmořskou výšku, jak je vysoko, kde je, jestli je na trati, nebo jestli je mimo trať. Telefonem, když se nehýbe dlouho, tak se s ním dokážou spojit. Po této stránce si myslím, že to je velice dobře zajištěné.“

autor: jař