Policisté se letos na silnicích budou soustředit také na technický stav motorek
Od počátku roku zemřelo už 6 motorkářů a dva jejich spolujezdci. Nejtragičtěji dopadla nehoda motocyklu s kamionem v neděli 20. března večer na sjezdu z rychlostní silnice R48 u Horních Tošanovic. Pro motorkáře i jeho spolujezdkyni se stala tahle nehoda osudnou. I proto policisté v těchto dnech vysílají na silnice tradičně i svůj mototým.
Začátek motorkářské sezóny je každoročně rizikový. Řidiči aut si na motorkáře totiž přes zimu odvykli. „Nejsou ještě zvyklí, že se motocyklisté na silnicích pohybují a právě nejčastější příčinou bylo nedání přednosti ať už při najíždění na hlavní komunikaci anebo při odbočování vlevo,“ konstatuje příčiny letošních nehod šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Proto by řidiči osobních i nákladních aut měli sledovat provoz okolo sebe více, než si v zimě zvykli. „Je nutné počítat s tím, že se motocykl může objevit zejména při předjíždění, při odbočování vlevo. Na druhou stranu motorkářům doporučuji, než usednou za stroje, aby pokud možno absolvovali nějaké kondiční jízdy, vyjezdili se, protože evidujeme i dvě dopravní nehody, kde to evidentně byla spíš jezdecká chyba, nezvládnutí stroje.“
Motorkář je daleko zranitelnější a daleko hbitější, proto musí být také daleko předvídavější. Důležité je používání reflexních materiálů, díky nimž je řidiči snadněji v provozu zaregistrují. Letos se policisté chtějí zaměřit v případě motorkářů nejen na dodržování pravidel.
„Chceme se věnovat i technickému stavu motocyklu – budeme kontrolovat i to, jestli na motocyklu nejsou nějaké neschválené úpravy, jestli tam nejsou namontovány nějaké nehomologované díly a tak dále. K tomuto účelu jsme ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu vyškolili policisty na kontrolu technického stavu. Počítáme i s tím, že se zúčastníme některých motosrazů ze začátku sezóny, právě abychom upozornili na rizika spojená se začínající sezónou. A v letních měsících to budou akce, které budou zaměřené na dodržování pravidel.“
A do boje s neukázněnými motorkáři tradičně na silnice vyráží i policejní mototým. „Je to zhruba 230 policistů. Máme k dispozici asi 105 strojů. Jedná se o motocykly o obsahu 1300 ccm a 600 ccm. Jsou to motocykly vybavené i záznamovou technikou, měřicí technikou. Využíváme je nejen k dohledu nad silničním provozem, ale i k zajištění různých kulturních akcí, doprovodů, delegací a podobně.“
Největším nešvarem motorkářů je bez diskuse rychlost. Zastavit ovšem rychle jedoucí motocykl, není jako zastavit rychle jedoucí auto. „Je to o nějaké taktice zákroku zastavení, v případech speciálních akcí se snažíme využívat i terén, takže se snažíme zúžit vozovku tak, abychom případně donutili řidiče zastavit, ale musím říct, že v tomto ohledu se nesetkáváme nijak výrazně, že by řidiči ujížděli. Naopak si myslím, že osvětou, informacemi, které jsou i mezi motorkáři dochází obecně ke zlepšení chování motocyklistů v silničním provozu.“
Jen dodejme, že loni vlastní vinou přišlo o život 40 motorkářů. A pravděpodobnost, že při nehodě zemřou, je u silných motocyklů pětkrát vyšší než v případě řidiče osobního auta.