Krize v Řecku ohrožuje i malé a střední české firmy. Některé s ním přestaly obchodovat
Řecká krize dopadá i na české obchodníky. Někteří vývozci si tak pro svoje výrobky hledají nová odbytiště. Ohrožené jsou navíc i jejich pohledávky vůči řeckým firmám.
Celkem mají české firmy u řeckých podnikatelů pohledávky za více než miliardu korun. Zhruba polovina z toho připadá na malé a střední firmy. Ty jsou také řeckou krizí nejvíc ohroženy.
Podle předsedy Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karla Havlíčka proto některé společnosti přistoupily k opatřením a obchod s Řeckem úplně zastavily:
„Většina našich exportérů zredukovala dodávky do Řecka, někteří je úplně zastavili. Popravdě řečeno nejenom naši dodavatelé, ale všichni světoví dodavatelé. Všichni, kdo obchodovali s Řeckem, jsou dneska velmi obezřetní a spíše se snaží hledat alternativní trhy, případně alternativní dodavatele.“
Krize v Řecku ohrožuje hlavně malé a střední firmy. Některé s ním přestaly obchodovat. Téma pro redaktorku Zuzanu Švejdovou
Loni byl celkový vývoz do Řecka zhruba 6,5 miliardy korun. Zásadními produkty, které české firmy do země vyvážejí, jsou dopravní prostředky a zboží informačních a komunikačních technologií.
Problémy jsou vidět i u dovozu řeckého zboží do České republiky. Dochází ke zpomalování dodávek z řecké strany.
Přesto se ale čeští importéři s řeckou krizí vyrovnávají lépe než vývozci. Nejvíce se dovážejí potraviny, a to hlavně ovoce a zelenina. Ty jdou poměrně snadno nahradit dovozem z jiných zemí, třeba ze Španělska, Itálie nebo z Francie.
„Velké řetězce, které nakupují ovoce, zeleninu nebo oleje a ořechy, si v tuto chvíli hledají alternativní dodavatele. Někteří samozřejmě ještě čekají, dojíždějí dodávky,“ dodává Havlíček.
ONLINE: V Bruselu se mluví o dohodě s Řeckem, v Aténách o možných předčasných volbách
Číst článek
Řecká krize naopak neovlivňuje cestovní ruch. Do Řecka každoročně vyráží okolo 300 tisíc českých turistů. Podle cestovních kanceláří letos jejich počet ještě vzroste, a to až na 400 tisíc.
Cestovní kanceláře a agentury radí, aby si lidé na dovolenou vzali více hotovosti. Někteří prodejci odmítají bezhotovostní platby.