Začínají povánoční výprodeje
Zlevnit až o desítky procent má nejen sezónní zboží, tedy zimní oblečení, ale i spotřební elektronika nebo nábytek. Alespoň to vyplývá z nejnovějšího průzkumu. Důvod velkých slev je kromě zisku z už nepříliš poptávaného zboží i uvolnění skladů pro zboží nové. A to se týká nejen velkých řetězců, ale i specializovaných prodejen.
Podle průzkumu se lidé chystají v průměru utratit 5293 korun, a to je o 750 korun víc než v loňském roce. V letošním roce se hned po skončení svátků na nákupy chystají skoro dvě třetiny Čechů, tedy stejně jako loni. Lidé chtějí nakoupit nejčastěji oblečení, boty a elektroniku.
Častým dárkem pod vánočním stromkem byly letos obálky s penězi. A důvodem není jen přání, aby si dotyčný koupil sám, co nejvíc potřebuje, ale taky aby využil povánočních výprodejů.
Obchody zahajují povánoční výprodeje. Hostem Ozvěn dne byl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Zdeněk Juračka.
Výprodeje jsou ale často terčem kritiky ochránců spotřebitelů. Obchody se totiž v některých případech dopouštějí nekalých praktik. A jaké jsou nejčastější prohřešky? Na regálu je uvedena výše slevy a původní cena zboží. Schází ale konečná částka, kterou zákazník u pokladny zaplatí.
Další chybou je případ, kdy je sice u zboží uvedena původní cena, výše slevy i konečná cena po slevě, ale ta po přepočtu neodpovídá deklarované výši slevy. A třetím prohřeškem je situace, kdy prodejny lákají zákazníky například na až 70 procentní slevy, ale v obchodě není ani jeden kus zboží zlevněný o 70 procent. Při odhalení Českou obchodní inspekcí hrozí pokuta až v řádu mnoha desítek tisíc korun.
Ne všichni obchodníci na slevách vydělají
Jav Ozvěnách dne uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Zdeněk Juračka, ne všichni obchodníci na povánočních slevách ale vydělají.
„Povánočních ale i předvánočních slev hodně přibývá. Marketingovým aktivitám se slevami říkám ‘cesta do pekel‘ . Maloobchodní obrat sice vznikne, ale podle mě je bez efektu. Prodáváte vlastně s nulovou marží,“ vysvětlil.
Zlevnit však podle něj musejí všichni obchodníci , kteří jsou v prostředí konkurence. Týká se to hlavně velkých obchodních řetězců. „Bez těchto aktivit stejně jako bez reklamy nemohou na trhu existovat. A bohužel tady platí pravda, že čím je hůř, tím více peněz je potřeba vnášet do takovýchto marketingových aktivit,“ vysvětlil.
Nakupování ve slevách je výhodné
Z hlediska zákazníka je nakupování ve slevách podle něj ale jednoznačně výhodné a zákazníci ho také čím dál víc vyhledávají. A je to vidět i na tržbách.
„Ten, kdo si chce koupit nějaké zimní zboží, oželí například i Vánoce nebo nakoupí formální dárky a potom jde s celou rodinou nakupovat na slevy,“ dodal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.