Bývalí zaměstnanci Avtovazu v Rusku migrují za prací
Krachující ruské automobilce Avtovaz by se mělo dostat záchrany před bankrotem, v podobě pomoci od francouzského výrobce Renault. Otázkou zůstává, co bude s propuštěnými zaměstnanci, kterých se automobilka v důsledku krize musela zbavit. Právě pro ně je určen nový "záchranný" plán, který navrhuje nejen přeškolení, ale rovnou i přesídlení do jiné části Ruska.
S nápadem přišla nejmenovaná ruská investiční společnost zprostředkovávající úvěry a hypotéky. Její návrh počítá s tím, že propuštění zaměstnanci Avtovazu se přestěhují z Togliatti do města Tichvin, které se nachází v Leningradské oblasti a začnou se zde rekvalifikovat na výrobu železničních souprav. Ve zmíněné oblasti se totiž počítá s výstavbou závodu právě na výrobu zmiňovaných zařízení, přičemž provozuschopný by měl být do konce roku 2010. Celý projekt by měl stát zhruba 800 miliónů dolarů.
Jakkoli je dnes jistě motivováno jinak, navrhované řešení tak trochu připomíná sovětské doby takzvaného sociálního inženýrství. Rusko pociťuje dopady globální ekonomické a hospodářské krize nejcitelněji právě na takzvaných monogorodech - městech, která jsou závislá na jednom průmyslovém odvětví. Tato města se nyní hroutí doslova jako domeček z karet a rapidně v nich vzrůstá míra nezaměstnanosti a je otázkou, nakolik projekty inspirované sociálním inženýrstvím uspějí v dnešní době.
Krize automobilky Avtovaz. Bývalí zaměstnanci mohou migrovat za prací napříč Ruskem. Téma pro zpravodajku ČRo v Rusku Lenku Kabrhelovou.
Avizované přesouvání zaměstnanců Avtovazu ale nebude povinné. Jde zatím o jakýsi hrubý návrh za účelem pomoci propuštěným zaměstnancům, přičemž v Tichvinu má být investováno zmiňovanou společností dalších 200 miliónů dolarů do bydlení a sociální vybavenosti pro pracující.
Lidé z Togliatti ale zatím nahlíží na plán hypoteční společností spíše skepticky, jelikož zatím není vůbec jasné, pro kolik lidí bude v Tichvinu práce. Podle společnosti má v novém závodě vzniknout 3 500 míst, ale dvě třetiny by měly být zaručeny pro občany Leningradské oblasti.
Avtovaz, který zaměstnává na sto tisíc lidí, se už několik let potýká s krizí, zejména kvůli špatné struktuře a chabé kvalitě vyráběných vozů.