Nový zákon by měl snížit administrativní zátěž podnikatelů
Omezit byrokracii, která komplikuje život podnikatelům, chce návrh ministerstva průmyslu a obchodu, dnes o něm bude jednat vláda. Administrativní zátěž podnikatelů by se měla snížit tím, že vzniknou lepší podmínky pro využívání elektronických systémů a zrušit se mají některá nařízení, která jsou zdvojená.
Podnikatelé by tak už nemuseli nahlašovat na živnostenském úřadu přerušení živnosti. Další příklady uvádí Hana Šimková z ministerstva průmyslu a obchodu:
O novém zákoně, který má snížit byrokracii, mluvil v Ranním interview Radiožurnálu ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský.
"Pokud Česká obchodní inspekce zjistí u podnikatele nějaké závady v prodejně, tak podnikatel jako dosud bude muset tyto nedostatky odstranit. Nově už ale nebude muset nápravu inspekci ohlašovat. ČOI také nebude v provozovnách kontrolovat dodržování hygienických předpisů, protože od toho tady jsou hygienické stanice a je zbytečné, aby tuto činnost prováděly oba dva úřady."
Záměr ministerstva průmyslu a obchodu zdůrazňuje ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský: "Chceme stále snižovat administrativní zátěž podnikatelů, využívat co nejvíce elektronických systémů, využívat jednotných komunikačních míst se státní správou. Pochopitelně chceme, aby naši podnikatelé nebyli zatíženi více než jejich konkurenti, kteří jsou v Evropské unii. Chceme, abychom zátěž měli stejnou jako v EU a stále ji snižovali."
O snižování byrokracie mluvil na Rádiu Česko předseda Sdružení podnikatelů a živnostníků České republiky Bedřich Danda.
Zrušit se mají podle Tošovského i některá nařízení: "Tam, kde to děláme dvakrát, to udělejme jen jednou. Tam, kde děláme něco zbytečně, to nedělejme, anebo to nechme na zcela normální dohodě těch dvou subjektů, tedy například kupujícího a prodávajícího. Náš návrh jsme ohodnotili tak, že uspoří podnikatelům přibližně půl miliardy za rok."
Vláda se snaží byrokracii snižovat od roku 2008
Plán snižování administartivní zátěže podnikatelů schválila vláda už na jaře roku 2008. Ten stále prochází vývojem a řadou fází. Do roku 2010 se předpokládá snížení byrokratické zátěže minimálně o 20 procent. Jak ale říkají sami podnikatelé, na vlastní kůži zatím žádné velké změny necítí. Na to, v čem je největší problém, jsme se zeptali místopředsedy představenstva Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR Jiřího Víška:
"Rozhodně daňová oblast. Chceme, aby nejen formuláře byly jednodušší, menší a obsahovaly méně rubrik. Hlavně chceme, aby se to každý rok neměnilo. Formuláře jsou každý rok nové, rubriky se přehazují, přidávají, ubírají. To je neskutečná zátěž. Je pravda, že pak mají byznys daňový poradci a účetní, ale to je špatně."