Bohatí Číňané skupují tryskáče. Výrobci si mnou ruce
Zájem Číňanů o soukromá trysková letadla znatelně roste. Podle expertů bude v Čínské lidové republice do deseti let více majitelů privátních tryskáčů než ve Spojených státech, které zatím světovému trhu dominují. Čína navíc otevírá svá letiště i zahraničním milionářům.
Před dvěma lety se počet tryskáčů v Číně dal spočítat na prstech jedné ruky, nyní už jich jsou stovky a prudký zájem o ně dále roste. Navíc bohatí Číňané se nechtějí spokojit jen s menšími stroji, ale rovnou kupují ty nejdelší a nejluxusnější, které výrobci nabízejí, tedy dvanácti a více sedadlové.
Dnes už tak není žádnou výjimkou, že si zaletí na filmový festival v Cannes, na tenis do Wimbledonu či na pláže v Rio De Janeiru. Radost z toho mají i výrobci těchto letadel, které, podobně jako mnohá další odvětví těžce zasáhla světová finanční krize.
Růst prodeje o více než 20 % tak zaznamenávají pouze v ČLR. Navíc předpověď na další léta je více než optimistická, a tak některé odhady, podle nichž může být čínských majitelů okřídlených limuzín více než amerických, nejsou vůbec nereálné. Přitom v současnosti létá ve Spojených státech na 20 tisíc těchto privátních letounů.
Zároveň však dochází i k otevírání se čínských letišť pro zahraniční majitele tryskových letadel. Pravda, k dispozici jich je zatím jen pouhých třicet, což je stonásobně méně ve srovnání se Spojenými státy, ve výstavbě je ovšem dalších sedmdesát a nabídka se bude i v tomto případě jen zvyšovat.
Bývalá Říše středu je určitě turisticky atraktivní zemí, a tak zatímco majetní Číňané se nechávají rychle a pohodlně dopravovat třeba na Maledivy, Američané i Evropané zase rádi spatří Velkou zeď nebo Terakotovou armádu.