160 a co bude následovat?

28. srpen 2007

Tak jakou rychlostí jste naposledy jeli po dálnici? Povolenou stotřícítkou anebo jste přišlápli plynový pedál o něco níž a zkusili, co auto dokáže. Kdo jezdí častěji po našich dálnicích, pak ví, že druhá varianta je u řidičů oblíbenější, zvláště pokud mají dobré auto. Na druhou stranu, je zřejmé, že většina řidičů překročí stanovený limit o deset až třicet kilometrů v hodině, tak proč by se právě o tolik nemohla zvýšit nejvyšší povolená rychlost na dálnicích? Poprvé se o možné stošedesátce začalo mluvit na jaře, ale jaká je pravděpodobnost, že by se skutečně objevila na našich dálnicích?

Zatímco v odborných kruzích se objevují názory pro i proti zvýšení rychlosti na dálnici, pak obyčejní řidiči, vycházejíc především z toho, co vidí kolem sebe, mají celkem jasno.

"Stošedesátka by podle mě byla dobrá, protože by to všechno bylo rychlejší. Stotřicítka se mi zdá pro silná auta jako pomalá rychlost."
"Zcela určitě. Předpokládám, že většina vozidel je na to stavěná."
"Podle mě je 130 pomalá rychlost, ale 160 už je zase trochu moc - viděl bych to tak 140 nebo 150 km/h."

A přitom stotřicítka u nás platí teprve deset let, do té doby jsme jezdili maximálně sto deset kilometrů v hodině. Vozový park je ale zase lepší, co tedy brání dalšímu zvýšení rychlosti na dálnicích?

"Pokud se v dopravě pohybují vozidla se značně rozdílnou rychlostí - kamiony a osobní auta - není to dobře. Někdo poruší ustanovení zákona o jízdě v jízdních pruzích nebo značně pomaleji jedoucí vozidlo vjede do levého pruhu a může se stát nehoda. Chceme k tomu přistupovat citlivě a rychlost 160 km/h chceme povolit pouze tam, kde to umožní intenzita provozu - nový úsek D1 Vyškov-Kroměříž, D11 Poděbrady-Hradec Králové," přibližuje Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy.

Zatím není jasný ani způsob značení.

"Zatím nevíme, jestli generálně vyhlásit 160 km/h a omezovat na 130 km/h anebo nechat v zákoně maximální povolenou rychlost 130 km/h s tím, že by byla rychlost upravována značkou 160 km/h. Opravdu je to téma, které bude ze široka diskutováno během podzimu a pokud se v této záležitosti začne něco dít, tak až v průběhu příštího roku."

Expertní skupina dopravních odborníků - od policistů až po autokluby - bude už na podzim vedle stošedesátky hledat pro a proti k dalším změnám stávajícího zákona o silničním provozu. Patří mezi ně i takzvaný řidičák na zkoušku, který by měl snížit nehodovost mladých řidičů.

"Člověk, který by absolvoval autoškolu a získal řidičské oprávnění, tak by ho měl na určitou dobu pouze na zkoušku, to znamená, že by nesměl spáchat žádný přestupek. Pokud by nějaký přestupek spáchal, tak by o řidičské oprávnění zase na určitou dobu přišel."

V cizině, kde navíc mladí řidiči mají i nižší rychlostní limity, se toto opatření osvědčilo a například instruktor autoškoly Otakar Daliba je přesvědčen, že by pomohlo i u nás.

"Řidič po absolvování autoškoly prokázal, že je schopen řídit, ale praxe je praxe. To je dlouhodobá záležitost. Myslím si, že kdyby v prvních letech po získání řidičského průkazu byla určitá omezení, například rychlost jízdy, tak by to bylo jen k dobru."

Pokud dojde k definici zimních pneumatik pro všechna vozidla, mohlo by toto vybavení být už za rok povinné, stejně tak se bude jednat o možném umazávání trestných bodů pomocí například kurzů bezpečné jízdy a hlavně, jak zrychlit řešení přestupků. Už tento týden by ale podle Karla Hanzelky z Ministerstva Dopravy mohlo být jasné, jestli bude pokračovat zatím prázdninový páteční zákaz jízd kamiónů na dálnicích a silnicích I. tříd, protože mimo sdružení dopravců Česmad Bohemia už jsou všichni zainteresovaní pro.

"Naši právníci pracují na paragrafovém znění zákona, kde by tento zákaz platil celoročně v pátek v době od 14 do 21 hodin. To je věc, která nás čeká nejdřív. Veškeré další změny, o kterých jsme mluvili, budou legislativně vznikat až v průběhu příštího roku."

Pro letošní podzim se tedy ještě nic nezmění a od září nebudou moci nákladní auta nad 7,5 tuny jezdit po hlavních tazích pouze v neděli mezi 13. a 22. hodinou.

autor: evk
Spustit audio