5. etapa: Veselý a Valtr jsou venku ze hry

10. leden 2013

Překročení hranice mezi Peru a Chile na konci etapy. Dvě zcela rozdílné trasy rychlostní zkoušky pro auta a motorky. Radikální změna krajiny z písečné pouště na kopcovitou krajinu s údolími, vyschlými říčními koryty a úzkými cestami. To byly hlavní body dnešního dne.

Motorky a čtyřkolky startovaly do 136kilometrového speciálu přímo z bivaku a dalších 275 kilometrů je dělilo od cíle etapy v chilské Arice. Tudy už konvoj rallye Dakar projížděl ve třech předchozích ročnících.

Trasu pro auta a kamióny pořadatelé připravili obráceně, takže posádky nejprve musely zdolat spojovačku dlouhou 284 kilometrů a až potom se mohly vydat vstříc nástrahám 172kilometrového měřeného úseku. Na konci dne měly stroje na tachometru už přes dva tisíce kilometrů od začátku 35. rallye Dakar.

Motorky

Jako první se vydal na trať vítěz včerejší etapy Španěl Joan Barreda Bort. Bylo půl deváté místního času, tedy půl druhé v Česku. Jako v předchozích dnech byl i dnes první závodník lehce znevýhodněn, protože on je ten, který dělá cestu a nemá se koho držet. Na prvním průjezdovém bodě na 20. kilometru měl proto až osmý nejrychlejší čas a na aktuálně vedoucího Casteua ztrácel minutu.

Druhým nejrychlejším časem se na úvod blýskl Slovák Štefan Svitko na KTM. Na třetím průjezdovém bodě byl třetí a nakonec z toho bylo výborné šesté místo (–4:40). Také jeho krajan Ivan Jakeš dnes zajel dobře. V první polovině rychlostní zkoušky se držel na průběžném pátém místě, ale v cíli mu patřilo desáté místo (–5:45). Dva Slováci v top 10 – jen tak dál.

Rádi bychom viděli v popředí i české vlajky, ale to není v této kategorii reálné. David Pabiška není příliš ve formě, protože před závodem moc netrénoval. Dnes dojel na 71. místě se ztrátou 52 minut. Celková 45. příčka však vůbec není v silné celosvětové konkurenci špatná.

Jan Veselý u své dakarské motorky Yamaha 450 WRF

Druhým želízkem v ohni byl Jan Veselý z Czech Dakar týmu, ale ten bohužel včera po technických problémech skončil. Na trati ho zastavila rozbitá indukční cívka v motoru, celých pět hodin stál v poušti, až se mu podařilo zastavit Tomáše Vrátného a ten ho nakonec dovezl do bivaku na korbě své závodní liazky. To se však organizátorům nelíbilo, protože takhle překonal větší část rychlostní zkoušky, a ze závodu ho diskvalifikovali.

Na Champs-Ellysées slaví

Dnešní etapu vyhrál Francouz David Casteu a o 69 sekund pomalejší byl jeho krajan Olivier Pain. Oba na yamaze. Casteu zajíždí vyrovnané výkony a od začátku závodu se drží v první desítce. Toto vítězství je jeho třetí na Dakaru celkově. Poprvé vyhrál etapu v roce 2006 v Nouakchottu, to se jelo ještě v jižní Africe, a podruhé vyhrál v roce 2010 v Jižní Americe etapu do Cordoby.

Olivier Pain se od začátku zlepšuje a postupně se dostal až do čela kategorie motorek. Už do dnešní etapy startoval jako lídr. Za ním je Casteu s celkovou ztrátou jen 75 sekund a třetí Cyril Despres kompletuje trio Francouzů na průběžných stupních vítězů. Ten ztrácí šest minut. Štefan Svitko se posunul ze 13. na 9. místo. Po čtyřech etapách výborný výsledek.

Španěl Barreda Bort, nadějný nováček letošního Dakaru, který vyhrál dvě etapy, se nevyhnul technickým problémům. Podle informací z oficiálního serveru mu zřejmě na jeho KTM přestalo fungovat palivové čerpadlo a dlouho stál na trati.

Čtyřkolky

Opět se nikomu nepodařilo pokořit Marcose Patronelliho a jeho yamahu, ale Lukasz Laskawiec z Polska už k tomu neměl daleko. V cíli etapy mu chyběly jen tři minuty, aby měřený úsek vyhrál. Ignacio Casale teď jede na domácí půdě, takže se chtěl fanouškům ukázat. Nakonec dojel se ztrátou –14:14 třetí.

Obrana proti létajícímu prachu

Sebastian Husseini z Emirátů, který se od začátku letošního Dakaru držel na průběžné druhé pozici, měl dnes na trati velké technické problémy. Ztratil přes hodinu času a to znamenalo propad v celkovém pořadí. Také Polákovi Sonikovi se dnes příliš nedařilo. Byl o půl hodiny pomalejší než Patronelli a i on přišel o své průběžné třetí místo.

Na prvním místě celkově je tedy Patronelli, za ním „dlouho nikdo“, po 78 minutách Casale a o další dvě minuty větší ztrátu má Laskawiec. Ten jede letos ve vlastním týmu a před začátkem celého závodu pomýšlel na vítězství. Aby také ne, když tento 22letý mladík letos vyhrál rallye v Sardinii, Egyptě a stal se světovým šampiónem v cross country.

Auta

Katarský pilot Nasser Al-Attiyah odstartoval do páté rychlostní zkoušky mezi městy Arequipa a Arica jako první. Včerejší etapu s dravým jízdním stylem vyhrál a podařilo se mu stáhnout trochu náskoku vedoucího Peterhansela. Dnes chtěl pochopitelně v předchozích úspěších pokračovat, ale to by nesměl na trati zabloudit.

Peterhanselovo Mini All 4 Racing v péči mechaniků

All-Attiyah se svým závodním speciálem Buggy byl v cíli o šest minut pomalejší než vítěz dnešní etapy a navíc ztratil v průběžných výsledcích 4,5 minuty na Peterhansela. Ten dojel s vozem Mini druhý, a stále tak je v čele kategorie aut. Svůj náskok navýšil na necelých deset minut.

„Rychlostní zkouška byla krátká, ale intenzivní. Brzy jsme dojeli Chicherita, ale naštěstí nás po několika varování pomocí systému Sentinel pustil. Potom jsme se dostali na dlouhou, klikatou cestu v horách. Trochu to tam klouzalo, ale z jezdeckého pohledu to byla nádhera. Závěr měřeného úseku jsme dojížděli v písku a jemném fesh-feshi. Najít to správné tempo bylo náročné, ale o to důležitější.

Když to tak vezmu, tak Nasser skvěle sehrál roli pronásledovaného králíka, protože dělal dobrou cestu a já jsem se ho držel. Celkově to byla moc pěkná etapa, ale protože byla cesta někdy dost kamenitá, raději jsme jeli defenzivně,“ popsal Stéphane Peterhansel v rozhovoru po dojetí do cíle.

Nejlépe si vedl na trati Španěl Nani Roma s vozem Mini týmu X-Raid. Rychlostní zkoušku dlouhou 172 kilometrů zvládl za 1 hodinu a 50 minut. V celkovém pořadí zůstává Roma na pátém místě, ale už je jen těsně za svým týmovým kolegou Leonidem Novitskiym. Třetí je Giniel de Villiers s toyotou, ztrácí přibližně 34 minut.

Favorité odpadávají ze hry

Američan Robby Gordon se svým hummerem dokázal zajet třetí nejrychlejší čas, ale vzhledem ke včerejšímu kotrmelci, který udělal na trati, a pětihodinové ztrátě je mimo hru. Čtvrtý dojel de Villiers a pátý Carlos Sainz s druhou buginou týmu Qatar Red Bull. Ztratil sice jen necelé čtyři minuty, ale stejně jako Američan měl i on ve včerejším speciálu problémy – nebyla to jezdecká chyba, ale proražená palivová nádrž.

Příprava buginy Carlose Sainze

Do cíle dojel o víc než 2,5 hodiny později a to znamenalo pád až na průběžné 24. místo. Sainz je tedy mimo hru o celkového vítěze prestižní kategorie aut, ale na druhou stranu se teď může více soustředit na techniku a přinášet poznatky z jízdy s novým autem. Katařan Al-Attiyah, majitel týmu, totiž plánuje postavit pro příští ročník až pět závodních bugin.

Francouzský pilot a bývalý extrémní lyžař Guerlain Chicherit, který jede se závodní buginou týmu SMG, byl po včerejším druhém místě nadšený a v rozhovoru mluvil o tom, že dnes bude mít ideální pozici pro zisk etapového vítězství. S 24. místem a přičtením 15 minut na celkové konto tedy jistě spokojen nebude.

Příčinou však byly jako u mnoha ostatních strojů technické problémy. Víc než polovinu měřeného úseku jel bez posilovače řízení – jistě si dokážete představit, jak náročné to muselo být. Když vystoupil po dojezdu do bivaku naprosto vyčerpaný z auta, ruce se mu třásly v křeči.

Kamióny

Smutnou zprávou na úvod této kategorie je, že liazka číslo 524 s posádkou Jaroslav Valtr, Jakub First a Josef Kalina odstoupila ze závodu. Na radosti nepřidá ani fakt, že Lopraisova tatra přišla o celkové vedení a do čela se opět vrátil Nizozemec de Rooy s ivecem.

Vítěz rallye Dakar 2012 Nizozemec de Rooy

Gerard de Rooy etapu sice nevyhrál, dojel za Rusem Nikolaevem a svým týmovým kolegou Staceym, který byl o 2,5 minuty rychlejší a zvítězil. Na prvního Lopraise však ztrácel na startu dnešní etapy jen necelou minutu a vzhledem k tomu, že Loprais pár kilometrů před cílem rychlostní zkoušky zůstal podle GPS stát a kvůli tomu ztratil spoustu času, do čela se posunul právě de Rooy. Na čtvrtém a pátém místě dojely ruské kamazy A. Mardeeva a Karginova. Vypadá to, že se dostaly do tempa.

Češi jsou stále v nejlepší pětce

Výborně zajel opět Martin Kolomý s tatrou Bonver Dakar projektu, který ztratil necelé čtyři minuty. Nebýt problémů, které potkaly Aleše Lopraise, udržel by si průběžné páté místo, ale za těchto okolností už je dokonce čtvrtý. Před ním jsou dva kamazy v pořadí třetí A. Mardeev a druhý Nikolaev a první je už zmiňované de Rooyovo iveco. Na něj ztrácí Kolomý přibližně 31 minut. Hans Stacey na průběžném pátém místě je o 19 minut za Martinem Kolomým.

Do cíle páté etapy dorazila také liazka Vlastimila Vildmana – 20. místo a ztráta 27 minut není zase tak velká. Tatra Tomáše Vrátného byla jen o pár desítek sekund pomalejší a skončila dvaadvacátá. Liazka Marka Spáčila, po odstoupení Jaroslava Valtra poslední ve startovní listině, uzavírá třetí desítku na 30. místě (–42:12).

Práce mechaniků na Liazu Marka Spáčila

V celkovém pořadí je Marek Spáčil na 16. místě, ztrácí přes tři hodiny, Vlastimil Vildman je o dvě místa za ním a Tomáš Vrátný je na 22. pozici. Jeho ztráta je však už přes 4,5 hodiny – nejenže včera pomáhal Janu Veselému s motorkou, ale sám měl na trati tři defekty. Vzhledem k tomu, že si s sebou kamión veze jen dvě náhradní pneumatiky, dojížděl etapu na prázdných gumách.

Aleš Loprais byl nakonec zaseknutý asi deset kilometrů před cílem rychlostní zkoušky bezmála dvě hodiny. Příčinou byla zřejmě vadná elektroinstalace. Tato ztráta znamenala propad na průběžné osmé místo. Důležité však je, že se mu podařilo Princeznu dovézt do cíle a může pokračovat dál v závodu. Před ním je přece jen ještě přes šest tisíc kilometrů a stát se může cokoliv.

Trasa 6. etapy z Aricy do Calamy:
První rychlostní zkouška v Chile zavede účastníky zpět do pouště Atacama. Dvě třetiny trati budou čelit písku a dunám, ale naplánovány jsou dvě specifické části. Ta druhá je opět spojí s velmi jemným pískem typu fesh-fesh, což je asi moc nepotěší.

Celkově to bude velmi dlouhý den a závodníci budou trpět nedostatkem spánku. Hlavně ti, co už se předtím zdrželi na trati. V čele závodu už se začne formovat desítka kandidátů na celkové vítěze jednotlivých kategorií.

autoři: Dakar.com , onj
Spustit audio