Autobazaru nedůvěřuj, ale prověřuj

22. únor 2011

Chceme-li mít alespoň nějakou záruku, že koupíme kvalitní věc, musíme si vybrat kvalitní obchod. Obchod, kde nám poskytnou potřebné informace a kde se vyznají v tom, co je na trhu. Jedna věc je však vzbudit naši důvěru, druhá naplnit naše představy. V případě mnoha autobazarů by se právě o té druhé dalo s úspěchem pochybovat.

Investice do auta není zrovna malá, a tak to svádí k menším či větším podvodům, jak z natěšeného budoucího majitele vytáhnout peníze. Jenže komu můžeme dnes věřit? Nikomu. V případě koupě ojetiny opravdu platí okřídlené: nikdy nikomu nevěř! A když věříš, tak se pak nediv. Bohužel, přestože snad každý zná příběh, jak někdo při koupi ojetiny naletěl, většina lidí si prostě myslí, že jim se to stát nemůže. Dokonce jsou schopni uvěřit i tomu, co jim někdo řekne jen po telefonu.

„Pokud byste se později v případném sporu snažili něco dokázat nebo obhájit na základě telefonického rozhovoru, určitě neuspějete, protože slovní domluva nemá žádnou hodnotu. To máme potvrzeno i ze strany německé policie, se kterou jsme jednu kauzu řešili,“ upozorňuje Aleš Zich z Auto AZ Consulting.

Věřit informacím autobazaru není zrovna nejrozumnější, protože jejich největší slabina je ve snaze nalákat kupce jednoznačná. „Zejména co se týká kvality podávaných informací, protože pokud se na bazar obrátíte s nějakým dotazem ještě před tím, než ho osobně navštívíte, získané informace se budou značně lišit od skutečnosti.“

I z tohoto důvodu se začíná rozbíhat u nás ojedinělý projekt hodnocení autobazarů. Nepůjde však o hodnocení konkrétních automobilů, ale solidnosti prodejců ojetých aut, kterých je u nás na 2,5 tisíce.

„V rámci tohoto hodnocení motoristům nebudeme moct garantovat technický stav vozidla. Spíš se chceme zaměřit na hodnocení služeb – například jestli bazar poskytuje garance na vozidlo, jestli nabízí výměnu vozidla v případě nespokojenosti, jestli zákazníkovi umožní přivést si do bazaru vlastního automechanika nebo odborníka, jestli je k dispozici zvedák na auto nebo jestli je možná zkušební jízda. A neméně důležitá věc jsou také kupní smlouvy a skutečnosti v nich uváděné,“ vysvětluje Petra Štumpfová ze společnosti Cebia, která hodnocení připravuje.

Bazary budou moct dosáhnout na jednu nebo také až pět hvězdiček. „Kontrola v bazarech bude probíhat našimi pracovníky. Bude se jednat o návštěvu a zhodnocení přímo na místě. Dále budeme dělat i průběžné hodnocení bazarů formou mystery shopingu, abychom průběžně sledovali, zda-li autobazar kritéria splňují, či nikoliv,“ uzavírá Petra Štumpfová.

Autobazary bude neustále objíždět několik desítek kontrolorů, ale na nepoctivý autobazar bude moct upozornit i obyčejný motorista, jehož stížnost bude impulsem pro případné přezkoumání uděleného hodnocení.

autor: pgj
Spustit audio