Autovlakem jen do metru a půl!

11. červen 2009

V průběhu minulého týdne jsme se vás ptali, jestli byste při cestě do zahraničí využili autovlak. Kupodivu převažovala odpověď ano - vybralo si ji 65 procent respondentů, zbývajících 35 procent hlasujících by autovlakem do zahraničí nikdy nejelo. U nás se dá využít autovlak pro cesty na Slovensko a v létě pak do Chorvatska.

"Bereme s sebou vnoučata, a jelikož je jízda vlakem bezpečná a samozřejmě pohodlnější, tak jsme se rozhodli jet vlakem. Už by mě nebavilo celou dobu řídit."
"Je to jednodušší, nemusím mít žádné starosti s cestou a mohu se v klidu vyspat. Navíc je to naše jediná možnost, protože jsme ještě mladí řidiči a rodiče nás sami nepustili."

Tak takhle si pochvalovali výhody autovlaku lidé, které jsem oslovila před jejich odjezdem do chorvatského Splitu. Další výhodou autovlaku je fakt, že se v něm můžete kdykoli projít, zajít si do jídelního vozu na oběd, a přitom nejste po cestě, byť téměř dvacetihodinové, tak unaveni a mnohdy i vystresováni z tisícikilometrové trasy k moři. A pokud jede celá parta nebo rodina s dětmi, pak se dají v kupé - ať už lůžkovém nebo lehátkovém - zažít mnohá dobrodružství.

"Pro každé auto je ve vlaku vyhrazen jeden oddíl, takže je jedno, zda v něm bude řidič sám, nebo jestli pojedou čtyři. Posádka má k dispozici lehátko nebo lůžko, takže se může vyspat a druhý den nasednout do auta a jezdit," přibližuje systém Jiří Kolář z Českých drah.

Jisté je, že autovlaky jsou mezi lidmi stále oblíbenější. Vypravují se z Prahy a každou noc jezdí do slovenského Popradu a Košic. Od letošního roku je navíc připojen speciální autovůz i za expres Košičan, který jezdí přes den. Především místa v pátečních a pondělních nočních autovlacích jsou velmi rychle vyprodána, přece jen člověk přijede odpočinutý a stojí jej to skoro stejně, jako kdyby své auto i řídil. V letní sezóně pak nastává čas Jadranexpresu, který každé ráno vyráží na cestu do Splitu.

"Rychlík Jadran vypravujeme poprvé 19. června a poslední rychlík Jadran pojede ze Splitu do Prahy 5. září. Letos máme novinku, rychlík nepojede přes Havlíčkův Brod jako v minulých letech, ale přes Pardubice a Českou Třebovou. Tím se jízdní doba zkrátí téměř o hodinu a půl."

A podle Radka Joklíka loni tento autovlak Českých drah převezl kolem 500 osobních aut, což je docela dost, když uvážíme, že na jeden autovlak se vejde deset vozidel. Ale něco to stojí - pro čtyřčlennou posádku vychází zpáteční jízdenka do Splitu na zhruba 14 000 korun. A je tady ještě jedno omezení - výška auta.

"Nejvyšší vůz, který dovolíme převézt, je Škoda Octavia Combi s podélnými lištami na střeše. Je to kvůli troleji - pokud byste do druhého patra vagónu umístili příliš vysoký vůz, tak z něj uděláte tramvaj, protože se bude otírat o trolej. To je proti všem bezpečnostním předpisům, proto je povolena maximální výška vozu 1,5 metru," vysvětluje mluvčí drah Ondřej Kubala.

Samotné naložení auta na vlak trvá několik minut, ale k odbavení je nutné přijet zhruba o hodinu dříve. Sepisují se totiž všechny oděrky a další drobnosti, které vaše auto má, aby se předešlo případným problémům po vyložení.

autor: evk
Spustit audio