Až třetina litých kol nemá homologaci

7. září 2010

Zhruba před 2-3 lety Češi objevili, že výrobci litých kol nabízejí i speciální kola na zimu. Od té doby zájemců o koupi kol na zimu stále přibývá. Nejčastěji se o ně lidé zajímají při přezouvání, proto vám v lehkém předstihu nabízíme informace z oboru.

Češi mají auta a vše, co s nimi souvisí, vážně rádi. Na rozdíl třeba od Francouzů. Proto jsme pro výrobce litých kol velmi zajímavá oblast. Říká to alespoň Libor Rajdl, šéf společnosti Alcar, která prostřednictvím několika značek vládne tuzemskému trhu.

„Němci a my Češi jsme velcí motoristé a rádi své plechové miláčky hýčkáme. Francouzi dávají mnohem větší váhu dobrému pití, jídlu, opečovávání žen a možná i bydlení, ale auto mají pouze jako dopravní prostředek a spotřební věc.“

Velmi oblíbená jsou litá kola i v Rakousku nebo ve skandinávských zemích, což souvisí s přezouváním na letní a zimní pneumatiky. Překvapivé je, tento segment příliš nepostihla automobilová krize odbytu.

„Ačkoliv se nová vozidla moc nekupují, lidé si často chtějí vylepšit svoje starší auto, které mají 3-4 roky. Častokrát zvolí litá kola, která dají vozidlu nový punc, což dokazuje, že na rčení kola dělají auto je velký kus pravdy.“

Jiný než estetický dojem ale od litého kola nečekejte. Ani v létě, ani v zimě

„Lité kolo je radostí, přináší emoce a to je z mého hlediska ta největší přednost a největší přínos, který lité kolo svému novému majiteli nabízí.“

Pokud se i vy začnete poohlížet po litém kole na zimu, tak kromě speciální povrchové úpravy a nízké ceny shánějte i patřičné certifikáty a homologace pro český trh. Chybí prý až třetině litých kol nabízených na našem trhu.

„Základní poznávací značkou schváleného kola je vyražená či vylitá zkratka KBA a za ní nějaké pětimístné číslo na vnější straně kola. Pokud kolo tuto značku nemá a není to přímo kolo s logem od výrobce, koupi bych se vyhnul, nebo bych se ještě ptal po certifikátech, schváleních a zkouškách,“ radí Rajdl.

Podrobnosti o litých kolech, zejména pokud jde výběr pro zimní provoz, připravujeme do dalšího vysílání Motožurnálu.

autor: pek
Spustit audio