Biosložka neuškodí, ale rozhodně nepomůže

13. červenec 2011

V roce 2009 se zvýšil podíl biosložky v palivech a podle některých našich posluchačů do té doby fungující turbodiesely začaly mít potíže. Přestože nás jak petrolejářské společnosti, tak nezávislí experti přesvědčují, že hledat souvislost mezi biosložkou a poruchami nemá smysl, rozhodli jsme se tohle téma prověřit podrobněji.

Na začátku je příběh jednoho z našich posluchačů. Pan Vladimír si před třemi lety pořídil Ford Mondeo TDCi o výkonu 96 kilowattů. Jde o ročník 2005, verzi po faceliftu, která je obecně považována za spolehlivější. A jezdil jen ke značkovým pumpám. „Zdálo se mi, že po zavedení většího podílu biosložky do paliv začalo auto na volnoběh lehce škubat a otáčky byly nestabilní. Zajel jsem proto do servisu, kde mi mechanik pro jistotu zkontroloval stav vstřikovačů, a zjistil, že jsou už na výměnu. Nebyl jsem ojedinělý případ, kterému se to stalo.“

Když jsme se na problémy s biosložkou dotázali výrobce vozu, nic takového nepotvrdil. Žádná lavina zničených vstřikovačů kvůli biosložce se prý nekoná. Existují jednotlivosti, ale těch bylo v Česku dost i před biosložkou. „Dovolil bych si tvrdit, že v České republice jsme problémy u dieselových motorů zaznamenali mnohem dřív, než se oficiálně biosložka objevila. Kvalita paliva v České republice je totiž velmi špatná ­– což potvrdily i státní kontroly, nicméně pravdou zůstává, že jednotlivé značky dovolují směs biopaliv se standardní naftou pouze v poměru, který je schválen výrobci palivových soustav,“ naznačuje šéf školícího centra Fordu Jan Karnolt, v čem by mohl být problém.

Pokud si někdo namíchá naftu ve vyšším než limitním desetiprocentním poměru s biosložkou, hrozí problémy. „Naši dodavatelé jako Delfi, Siemens, Bosch a Denso odmítají garantovat své palivové soustavy, pokud bude překročena tato hranice,“ dodává Karnolt.

Značkoví prodejci jako Benzina, Eni, OMV nebo Shell se dušují, že něco takového by se v jejich síti stát nemohlo, což dokládají zkouškami z nezávislých laboratoří. Obecně však platí, že lákadlo míchaní s biosložkou je vzhledem k nákladovým úsporám pro pumpaře zajímavé. Další problém může přijít v případě, když tankujete plnou nádrž a málo jezdíte. Životnost paliva je totiž v řádu měsíců. „Palivo vydrží jeden až dva měsíce od natankování. Druhá věc je, že biosložky v sobě obsahují sloučeniny a směsi vážící na sebe vodu, což vytváří větší korozní prostřední v nádrži. Proto je zapotřebí mít filtraci paliva v perfektním stavu – palivové filtry doporučujeme měnit nikoliv v původním intervalu 40 až 60 tisíc kilometrů, ale při každé servisní prohlídce,“ doporučuje Jan Karnolt.

Uvědomělý motorista dávno nejezdí jinam než ke značkovým pumpám a navíc naftu alespoň občas ještě dodatečně aditivuje speciálními aditivy. Jsou k dostání jak na pumpách, tak v prodejnách autopotřeb.

autor: pek
Spustit audio