Čekají nás mobilní technické kontroly?

13. červen 2011

Nebezpečné vozidlo na silnici nepatří, o tom není pochyb, ale jak tomu zabránit? V rámci novely zákona, která začne platit od 1. srpna, bude policista moct poslat nebezpečné vozidlo přímo na stanici technické kontroly. Bude to mít však svá ALE a hned několik podmínek.

Auto, kterému nesvítí levá světla, má prasklé čelní sklo nebo má jinou nebezpečnou, i když na první pohled banální závadu policista mohl, může a bude moct odstavit. „Platí, že pokud policista shledá na vozidle závadu bezprostředně ohrožující bezpečnost, je oprávněn vozidlo odstavit na dobu nezbytně nutnou, tedy například až do té doby, než přijedu pro vůz s odtahovkou,“ vysvětluje právník Jan Kněžínek.

Policista také mohl a bude moct zabránit v další jízdě použitím botičky nebo odtažením vozidla na náklady majitele vozidla. Nově bude policista moct poslat řidiče přímo na stanici technické kontroly a řidič tak bude muset učinit vždy. „Řidič musí pokyn policisty uposlechnout vždy, byť si o něm může myslet cokoliv. Bránit se potom může zpětně dalšími způsoby. Řidič musí zajet na technickou kontrolu pouze za předpokladu, že zajížďka včetně zpáteční cesty nepřesáhne osm kilometrů, a v rámci technické prohlídky je povinen řídit se pokyny osoby, která technickou prohlídku provádí. Z hlediska policisty je důležité, že by neměl zneužívat toto oprávnění.“

V okruhu čtyř kilometrů od stanic technických kontrol se možná dočkáme víc policejních kontrol, ale zákon spíš otevírá prostor pro kontrolu přímo na silnicích. „Mé vnímání právní podstaty je v tom, že by měla směřovat spíš k případům mobilních technických kontrol, tedy kontrol, které jsou prováděny přímo v provozu mimo kamenné stanice technické kontroly. Stát tyto kontroly nějakým způsobem garantuje.“

Mohlo by se tedy jednat o obdobu mobilních stanic dohlížejících na přetížení kamiónů. Motoristy však bude zajímat, kde je hranice, kdy je policista bude moct na technickou poslat. Ona je prakticky už dnes, jen se o ni nikdo moc nestará. A pro nás je nejdůležitější, že se to týká třeba i pneumatik se vzorkem pod 1,6 milimetru, jak nařizuje zákon. „Může to být i případ sjetých pneumatik. V podstatě je to otázka jakéhokoliv technického požadavku na vozidlo – například prasklé čelní sklo nebo ostré hrany na vozidle,“ popisuje Jan Kněžínek.

Důležité je, že v případě zjištění vážné nebo nebezpečné závady bude prohlídku platit sám motorista.

autor: pgj
Spustit audio