Cigareta za volantem a v rozkroku

16. leden 2007

Možná i právě vy patříte k těm, kteří za svou kuřáckou minulostí udělali na Nový rok tlustou čáru. Pečlivě jste vyhodili z bytu všechno co by vám ji mohlo připomínat a co by vás mohlo pokoušet. Co ale auto? Je vyčištěné a popelník vymetený? Nebo je to jakýsi opemenutý ostrůvek neřesti? Ať už jste se rozhodli se svým zlozvykem skutečně skoncovat, nebo jste jen koupili auto po kuřákovi, budou se vám hodit informace o tom, jak opravit propálená sedadla.

Když si zapomente zapnout pás a uvidí vás policista nebo strážník, nemine vás pokuta. Stejně tak když budete za volantem jíst nebo pít. Postih riskujete, i když budete telefonovat s mobilem v ruce. Ale i kdybyste kouřili ten největší doutník, anebo rovnou celou krabičku cigaret naráz, neřekne policista ani slovo a vy si v klidu pojedete dál. Kouření je jak známo návykové a tak mnozí, i když racionálně chápou, že se to za volant nehodí, si prostě nemohou pomoct.

"V autě za volantem kouřím i nekouřím, každopádně nekouřím při řízení. Občas si zapálím, když stojím v dlouhé koloně, ale při řízení zásadně nekouřím. Zaprvé to rozptyluje a zadruhé bych velmi nerad řešil situaci, kdy by mi oharek upadl a já se musel věnovat tomu, abych nespálil sebe nebo sedadlo, a to místo toho, abych sledoval, co se děje okolo"

To byla osobní zkušenost kolegy Petra Jansy. Kdo za volantem kouří běžně, má asi své, nutno podotknout, bolestné zkušenosti s tím, co způsobí žhavý popílek, nebo dokonce cigaretový špaček v rozkroku. Když se ho pak podaří z oněch choulostivých míst setřást, aniž by došlo k havárii, můžeme pak o propálené sedačce mluvit vlastně jako o štěstí. Teď zkušenosti z autoservisu:

"Je to poměrně častá závada, ale málokdo si to nechává opravit. Způsobů je několik a záleží na materiálu. Pokud je to klasická látka, pak se to nejčastěji řeší objednávkou příslušného potahu, a ten se přestrojí. Není to vůbec žádný problém a je to poměrně snadná práce. Pokud se jedná o kombinaci s kůží, pak se buď objedná opět nový potah nebo požádáme firmu, zabývající se koženými sedadly, o opravu, kdy se vyrobí záplata, což je nejlacinější, nebo vyrobí potah nový," říká Radek Pipek z Auto Jarov.

Je zřejmé, že v autech s koženým interiérem se většinou vozí bohatší lidé, kteří i na finančně náročnější opravu sedadla mají. Stejně jako to, že mnoho z nich musí na vzhled svého vozu dbát víc než jiní. Auto jim totiž slouží k jakési prezentaci a propálená sedadla by kredit ubírala. Ale vraťme se zpět do kategorie běžnějších aut. Samotná práce technika při opravě sedadla není nijak zvlášť nákladná.

"Práce až tak drahá není. Přestrojení sedadla ve Škodě Felicia trvá asi hodinu, ale potah je podle typu sedadla odlišně drahý a není to levná záležitost. Zhruba od 1 000 do 6 000 korun, pokud jde o kůži."

Hodinová sazba se mezi servisy pochopitelně liší stejně jako ceny potahů, ale teď už máte alespoň přibližnou představu o tom, na kolik vás dírka v sedadle vyjde. Neděláme si iluze, že byste pod vlivem drahých oprav propálených sedaček cigaretu v autě típli. Ale přece jen pokud jste nad tím alespoň na chviličku zauvažovali, pak byste měli také vědět, že kromě všech těch peripetiích s jejím hledáním, s připálením, s potížemi se žhavým popílkem, který stejně dobře jako sedadlo popálí i vás, máte ještě s cigaretou pomalejší reakce než ti, kteří nekouří. A také platí, že páchnoucí a propálené auto po kuřákovi se hůř prodává.

autor: pek
Spustit audio