Čtyřkolka se tváří jako motorka, ale je to auto

27. červen 2010

Kdo by si nechtěl občas jen tak trochu zařádit. Vyznavači jízdy v terénu mají v takovém případě vlastně tři možnosti - terénní auto, motokrosovou motorku nebo dnes oblíbenou čtyřkolku. Ta je stabilnější než motorka a levnější než auto. O jejich popularitu se u nás v posledních letech zasloužil také pětinásobný vítěz Rallye Dakar v této kategorii Josef Macháček. Ovšem čtyřkolka může být nejen pro zábavu, ale i dobrým pomocníkem.

Čtyřkolky dělíme na sportovní, užitkové a v současné době se k nim přidávají i takzvané side by side. Pokud jde o řidičské oprávnění, neřídíme se ani u jednoho typu údaji v technickém průkazu. „Ve velkém technickém průkazu sice motocykl uvedený je, ale všechny čtyřkolky od sportovních po užitkové se mohou řídit pouze s řidičským průkazem skupiny B, tedy na auto,“ vysvětluje Miroslav Roth, prodejce čtyřkolek EMU.

Nejde však o zrovna levnou hračku. „Ceny sportovních verzích se pohybují od 25 do 200 tisíc korun - záleží na výrobci a obsahu motoru. Stejné je to i u užitkových verzích, ale pořizovací cena těchto strojů se může vyšplhat až na 350 tisíc v případě značek Polaris nebo Can-Am. Stroje side by side stojí od 150 do 300 tisíc a i tady rozhoduje výrobce a objem motoru.“

Především u užitkových verzí se jedná o šikovné pomocníky, ať už na poli nebo v lese. A narozdíl od motorky nemusíme čtyřkolku odložit ani po sezóně.

„Variabilita je velká. Na zimu se dají namontovat pásy, které se dají využít i v bahnitém terénu. Na čtyřkolku můžete také nasadit radlici na sníh, což hojně využívají technické služby. Má i tažné zařízení, takže se dají připojit všelijaké vleky nebo přívěsné sekačky s vlastním motorem. U čtyřkolek typu side by side jsou i korbičky, které umožňují například praktický svoz dřeva z lesa.“

Už několikrát byla řeč o čtyřkolkách side by side. Tyto stroje připomínají malá auta. Sedí se vedle sebe, místo řidítek je volant, ale původní výborné jízdní vlastnosti v terénu zůstaly zachovány.

„Světlou výšku mají v podstatě stejnou jako klasické čtyřkoly. Jsou delší, širší a ve srovnání s klasickými čtyřkolkami i stabilnější při náklonech do stran. Stroje side by side mají navíc okolo kapoty ochranný rám, takže jsou bezpečnější pro pracovní využití,“ říká Miroslav Roth.

A kde se na nich dá jezdit? Na sportovních čtyřkolkách, které mimochodem dokážou uhánět až 150kilometrovou rychlostí, nejlépe na pronajímaných areálech a tratích k tomu určených. Pokud jde o veřejné komunikace, pak je potřeba, aby čtyřkolka byla oficiálně na značkách, měla zaplacené povinné ručení a my měli předepsané vybavení, tedy minimálně předpisovou přilbu. Vhod přijdou i chrániče, pořádné rukavice a boty.

Do volné přírody pak můžeme pouze na vlastním pozemku nebo s výslovným souhlasem jeho majitele.

autor: pgj
Spustit audio