Dakar 1986: Paris - Alger - Dakar

15. listopad 2007

Tento ročník zůstane trvale poznamenán tragickou smrtí zakladatele a organizátora Thierryho Sabina. Pro nás je významný mimo jiné tím, že se na start poprvé postavily později velmi úspěšné kamiony značky Tatra.

Po loňské premiéře se na startu opět objevil tým PZO Motokov, tentokrát nejen s vozy LIAZ. V prvním kamionu značky LIAZ startovala posádka Joklík, Tyl, Stohr (631), druhá posádka jela ve složení Moskal, Vojtíšek, Krejsa (632) a ve třetím voze LIAZ startovala mezinárodní posádka Brzobohatý, Ing. Fencl, Heritier (633). Značku Tatra v tomto ročníku reprezentovaly dva vozy T 815 6x6. V prvním jela trojice Loprais, Stachura, Ing. Krpec (634), ve druhém potom Kahánek, Gumulec, Ing. Kalina (635). Zcela mimo rámec naší účasti jel soutěž ještě jeden kamion T 815 6x6. Jako doprovod si jej zvolil jeden ze soukromých týmů a posádka Hardy, Samson, Piatek (636) s ním zcela bez problémů jela až do chvíle, kdy odstoupilo poslední vozidlo týmu.

Našim se od začátku vedlo velmi dobře. Již v prologu všech pět vozů dojelo mezi nejrychlejší dvacítkou kamionů. Naše vozy byly zdatnými soupeři i největším favoritům a v jednotlivých etapách dojížděly v popředí klasifikace kamionů. Až do 10. ledna se situace pro nás vyvíjela velmi dobře. Ten den se ovšem jela velmi těžká etapa do Agademu, v jejímž průběhu havarovaly dva kamiony LIAZ.

Přihodilo se to na téměř stejném místě na vysoké duně. Duna končila hranou a oba vozy si z této hrany nedobrovolně skočily. Hůře dopadl vůz Joklíkovy posádky, který na tento skok doplatil mimo jiné poškozenou přední nápravou a převodovkou. LIAZ Brzobohatého posádky byl po krátké opravě schopen další jízdy. Posádka však vzdala, aby pomohla druhému LIAZu. Kamion pokračoval tedy do Dakaru již mimo soutěž. Vezl i nešťastného Joklíka a později i oba další členy jeho posádky, kteří museli být po havárii ošetřeni v nemocnici. Vše se naštěstí obešlo bez vážnějších zranění.

Naše zbývající kamiony pokračovaly úspěšně v soutěži. Po projetí obávané pouště Tenere byl LIAZ Moskalovy posádky na čtvrtém místě a oba vozy Tatra v první desítce klasifikace kamionů. Pak ovšem došlo 14. ledna k tragické havárii vrtulníku, při níž zahynul také Thierry Sabine. Po krátkém přerušení soutěž pokračovala, ale v organizaci nastalo několik zmatků. Bohužel částečně poškodily i naše posádky. Výsledky byly v této době velmi slibné. Pro písečnou bouři musela být zastavena etapa do Tidjikji a Lopraisova posádka postoupila v této době již na druhé místo, Moskalova posádka byla třetí a druhá Tatra jela na osmém místě.

Následující den však zmařil veškeré naděje na konečný úspěch. Asi dvacet kilometrů před cílem etapy v Saint Louis na účastníky čekalo bezedné bahno. Průjezd byl zatarasen uvíznuvšími kamiony a objet je nebylo kudy. V této době již Lopraisova posádka vedla klasifikaci kamionů. Po mnohahodinovém úsilí o vyproštění soupeřů sice naše vozy dojely do místa startu poslední etapy, ale bohužel s takovým zpožděním, že do cíle soutěže již musely dojet mimo klasifikaci. Všichni účastníci i organizátoři tohoto ročníku náš tým nakonec považovali za morální vítěze. Dokládá to mimo jiné i "Cena výjimečnosti města Versailles", kterou získali naši jezdci za vynikající sportovní výkony, a zároveň za sympatické vystupování během celé soutěže.

8. Rallye Paris - Alger - Dakar 1.1.1986 - 22.1.1986

Délka: 15 000 km

Počet startujících: 486
Moto: 131
Auto: 282
Truck: 73

Trasa: Paris - Versaille - Alger, Alger - Ghardaia, Ghardaia - El Golea, El Golea - In Salah, In Salah - Tamanrasset, Tamanrasset - Agadez, Agadez - Dirkou, Dirkou - Agadem, Agadem - Zinder, Zinder - Niamey, Niamey - Gourma Rharous, Gourma Rharous - Bamako, Bamako - Labe, Labe - Kayes, Kayes - Kiffa, Kiffa - Saint Louis, Saint Louis - Dakar Státy: Francie, Alžír, Niger, Mali, Guinea, Mauretánie, Senegal

V cíli: 100 účastníků
Moto: 29
Auto/truck: 71

Pořadí:
Moto: 1. Neveu C. (Honda), 2. Lalay G. (Honda), 3. Balestrieri A. (Honda)
Auto/truck: 1. Metge/Lemoyne (Porshe), 2. Ickx/Brasseur (Porshe), 3. Rigal/Maingret (Mitsubishi)

autor: Vierka Kaštanová
Spustit audio