Dakar 1988: Paris - Alger - Dakar

14. listopad 2007

Tento ročník automobilové a motocyklové soutěže z Paříže do Dakaru byl jubilejní - desátý. Měl se stát motoristickým svátkem, ale již během soutěže organizátoři přiznali řadu chyb. Pustili na start příliš mnoho účastníků a nestačili dostatečně zabezpečit průběh rallye. Náročnost soutěže byla extrémní a důkladně prověřila schopnosti všech startujících.

Tým PZO MOTOKOV se na startu objevil i v tomto roce a opět se čtyřmi kamiony. V prvním voze LIAZ startovala posádka Brzobohatý, Krejsa, Joklík (616), ve druhém kamionu LIAZ jela trojice Moskal, Vojtíšek, Ing. Záleský (617). Tatra nastoupila se stejným typem vozů jako v loňském roce. S vozem T 815 4x4 startovala posádka Loprais, Stachura, Ing. Muck (607), s vozem v provedení 6x6 jela posádka Kahánek, Měřínský, Hajdušek (615). V barvách francouzkého zástupce M.A.M. Strager startovala v roli technické pomoci posádka Samson, Buchtyár, Ing. Kalina na mohutném voze T 815 8x8 (702).

Kromě těchto účastníků se ve startovní listině objevila řada našich kamionů, mnohdy v roli doprovodných vozů v barvách různých stájí. Značný zájem budil upravený vůz T 815 6x6 s ručním ovládáním, za jehož volantem seděl populární Clay Regazzoni. Na startu se objevil i další náš účastník. V kategorii motocyklů jel téměř jako soukromník Pavel Ort na motocyklu Jawa Rotax (132).

V úloze horkého favorita vystupoval zcela pochopitelně loňský vítěz a dlouholetý účastník této soutěže De Rooy s dvoumotorovým kamionem DAF Turbotwin. Jeho představou bylo absolutní prvenství mezi všemi vozy. Rozbahněná trať prologu v Mirapolisu dala všem pořádně zabrat. Jen jediný kamion útrapy prologu nepřečkal. Bohužel to byl LIAZ, za jehož volantem seděl Aleš Fotr. V další účasti mu zabránila porucha převodovky.

Trasa rallye byla opět náročná od samého začátku. Již etapy na území Alžírska značně zredukovaly startovní pole. Naši jezdci se pohybovali v popředí a vedli si výborně. Během spojovací etapy do Djada se však zastavil pro poruchu převodovky LIAZ Brzobohatého posádky a následně musel ze soutěže odstoupit. Pak přišel 9. leden a s ním tragická havárie druhého kamionu DAF Turbotwin, při které zahynul navigátor a další členové posádky se vážně zranili. Výsledkem bylo odstoupení týmu DAF ze soutěže. Na první místo klasifikace se tak posunula Moskalova posádka, Lopraisova posádka byla třetí a Kahánkova jela na čtvrté pozici.

Těžká čtyřnápravová Tatra pokračovala také v soutěži, ale držela se až na konci startovního pole. Cestou do Tessalitu musel odstoupit ze soutěže další náš kamion. Výborně jedoucí Kahánkova posádka doplatila na nekvalitní zadní listová pera. Stejný problém řešila také posádka vozu T 815 8x8 a nakonec musela soutěž na území Mali ze stejného důvodu opustit. Obě Tatry po provizorních opravách dojely do Dakaru mimo soutěž. Rallye však pokračovala dále a pro naše barvy se vyvíjela výborně. Lopraisova posádka vyhrála etapu do Agadezu a v Niamey jim patřila již druhá pozice za Moskalovým LIAZem.

V etapě do Tombouctou měla potíže vedoucí posádka a při opravách vozu ztratila hodně času. Od Lopraisova vozu je v celkové klasifikaci dělilo jen necelých dvacet minut. V etapě do Bamaka navíc LIAZ přibrzdil v cestě stojící strom. Výsledkem byla nejen časová ztráta, ale i rozbité čelní sklo. Bez něho pak museli pokračovat až do Dakaru. V následující etapě se Lopraisova posádka posunula na čelo celkové klasifikace.

Dvě krátké závěrečné etapy již nic podstatného nezměnily. Lopraisova posádka s dvounápravovou Tatrou získala v Dakaru prvenství v kategorii kamionů, Moskalova posádka na voze LIAZ nakonec vybojovala druhé místo s minimální ztrátou necelých deseti minut. Pavel Ort si vedl ze začátku soutěže výborně. Bohužel, v etapě do Tamanrassetu havaroval, motocykl dopadl na něho a odnesla to čtyři žebra. Musel se tak se soutěží nedobrovolně rozloučit.

10. Rallye Paris - Alger - Dakar 1.1.1988 - 22.1.1988

Délka: 12 874 km

Počet startujících: 603
Moto: 183
Auto: 311
Truck: 109

Trasa: Paris - Courdimanche - Alger, Alger - El Oued, El Oued - Hassi Messaoud, Hassi Messaoud - Bordj Omar Driss, Bordj Omar Driss - Tamanrasset, Tamanrasset - Djanet, Djanet - Djado, Djado - Arlit, Arlit - Agadez, Agadez - Niamey, Niamey - Kidal, Kidal - Tessalit, Tessalit - Toumouctou, Toumbouctou - Lemjebir, Lemjebir - Bamako, Bamako - Kayes, Kayes - Moundjeria, Moundjeria - Nouakchott, Nouakchott - Richard Toll, Richard Toll - Dakar

Státy: Francie, Alžír, Niger, Mali, Mauretánie, Senegal

V cíli: 151 účastníků
Moto: 34
Auto/Truck: 117

Pořadí:
Moto: 1. Orioli (Honda), 2. Piccao (Yamaha), 3. Lalay (Honda)
Auto: 1. Kankkunen/Piironen (Peugeot), 2. Shinozuka/Magne (Mitsubishi), 3. Tambay/Lemoyne (Range Rover)

autor: Vierka Kaštanová
Spustit audio