Dakar 1993: Paris - Tripoli - Dakar

14. listopad 2007

Rallye Paříž - Dakar dostala konkurenci ve formě soutěže Paříž - Peking. Projevilo se to v zeštíhlení startovní listiny, ve ztenčení rozpočtu, a publicita se rovněž jaksi vytratila. Tatra v tomto ročníku nenastoupila s továrním týmem. Celkem jedenáct vozidel Tatra se objevilo ve funkci doprovodu celé soutěže pro pořadatelskou organizaci TSO, další vozy pak jely jako asistence různých týmů.

Z Kopřivnice se na start vypravila posádka Měřínský, Buchtyár a Ing. Kalina (503) na voze Tatra 815 6x6. Jednalo se o vůz, který se zúčastnil předchozích ročníků, a po skončení soutěže Paříž - Peking byl ve Francii ve firmě M.A.M STRAGER zrepasován a připraven na start. Kopřivnická posádka odjela na start jako vůz asistenční. Tím pádem téměř automaticky z posádky vypadl Loprais. I kdyby jel jak nejlépe umí, a skončil třeba šestý, všichni novináři by stejně potom napsali, že Loprais skončil až šestý. Nikoho by v té chvíli nezajímalo, že zajišťoval asistenci.

Představou posádky před startem bylo umístění do desátého místa. Letošní ročník byl do publicity i účasti sice slabší, ale nikoli snazší, co do trasy a terénu. Jakkoli byla trať kratší, dokázali organizátoři zdramatizovat soutěž tím, že jednotlivé etapy byly velmi dlouhé a navíc zhuštěné. Citelně vzrostly nároky na orientaci. Hodně se bloudilo a navigačním problémům se nevyhnul téměř nikdo. Trochu jiné bylo i pojetí etap, kde se střídaly rozlehlé pláně s etapami doslova kaskadérskými.

Kopřivnická posádka nakonec málem skončila mezi odpadlíky. Původně se držela na třetím místě v kamionech za vysoce favorizovanými stroji Perlini. V závěru ale o toto nečekané umístění přišla. Hned 100 kilometrů po startu z Adraru poprvé zarachotilo v převodovce a Tatra musela pokračovat pouze na redukované převody. Ani opakovaná snaha závadu opravit neměla úspěch a v etapě do Ataru zůstala TATRA definitivně stát v mauretánské pustině. Do 200 kilometrů vzdáleného cíle etapy po devítihodinové opravě dorazili 19 minut po časovém limitu a dostali penalizaci 15 hodin.

Hned další etapu do Ataru naše Tatra vyhrála a v absolutním pořadí automobilů skončila dokonce devátá! Další den naše posádka vybojovala druhou příčku mezi kamiony a v závěrečném dni nakonec skončila čtvrtá. Přesto to nestačilo na víc než desáté místo mezi kamiony. Naše posádka však byla nejrychlejší mezi tříosými kamiony.

15. Rallye Total Paris - Dakar 1.1.1993 - 16.1.1993

Délka: 8877 km

Počet startujících: 154
Moto: 48
Auto: 66
Truck: 45

Trasa: Paris - Chaillet - Tanger, Tanger - Fez, Fez - Beni Ounif, Beni Ounif - El Golea, El Golea - Bordj Omar Driss, Bordj Omar Driss - Tamanrasset, Tamanrasset - Adrar, Adrar - Chenachen, Chenachen - Bir Amrane, Bir Amrane - Atar, Atar - Nouakchot, Nouakchot - Dakar Státy: Francie, Maroko, Alžír, Mauretánie, Senegal

V cíli: 67 účastníků
Moto: 12
Auto/truck: 55

Pořadí:
Moto: 1. Peterhansel (Yamaha), 2. Charbonnier (Yamaha), 3. Arcarons (Yamaha)
Auto/truck: 1. Saby/Serieys (Mitshubishi), 2. Lartigu/Perin (Citroen), 3. Auriol/Picard (Citroen) Vierka Kaštanová Dakar.cz

autor: Vierka Kaštanová
Spustit audio