Dakarský deník 6 – skončí série těžkých nehod českých strojů?
Ve druhé etapě rallye Dakar havarovaly dvě české posádky, ve včerejší třetí další. Ve dvou případech dokonce musel pořadatelský vrtulník převézt část posádky do nemocnice. Pokračuje tak série těžkých nehod českých posádek z loňského ročníku v Jižní Americe. Víc už v dakarském deníku našeho reportéra v konvoji Jana Říhy.
Jako by by toho nebylo dost už loni. Nejdřív nepříjemná havárie pilota Tatry Tomáše Tomečka a potom ostrý náraz vozu posádky Zapletal–Ouředníček do zrádné hluboké díry, kterou za horizontem nikdo nečekal. Po této nehodě musela být při operaci v chilském hlavním městě zpevněna páteř Miroslava Zapletala. Pořadatelé rallye Dakar proto přišli s bezpečnostní novinkou pro 33. ročník, kterou je povinnost každého člena posádky v autech i kamiónech používat systém HANS. Ten zpevňuje při nárazu pozici hlavy a pomáhá zabránit těžkým zraněním páteře.
„Je to zařízení, které si dáte za krk ještě před tím, než si zapnete pásy, a k tomu se připevní přilba přes popruhy, které hlavu drží v případě silného nárazu. Mělo by to zabránit vážným poraněním páteře nebo dokonce zlomení vazu,“ vysvětluje pilot české tatry Marek Spáčil, který se shodou okolností ve druhé etapě tohoto ročníku stal prvním českým jezdcem, který těžce havaroval.
Naštěstí se jemu ani posádce nic nestalo, ale jeho kamión po dvou kotrmelcích už v závodě pokračovat nemohl. Ve stejné etapě měl nehodu také hummer Zdeňka Sládka, jehož navigátor Miloslav Janáček bohužel skončil v nemocnici s pohmožděnou páteří.
A do třetice všeho zlého, ve včerejší třetí etapě havaroval Martin Kolomý, který byl společně se spolujezdcem Jaroslavem Lamačem přenesen vrtulníkem do neurologického centra zdejší nemocnice, oba s poraněnými zády. Naštěstí podle nočních informací z jejich týmu nemají zlomeninu páteře, jak původně uvedli pořadatelé.
Doufejme, že tím skončila nepříjemná série pěti těžkých nehod českých strojů na rallye Dakar během jediného roku.