Dálnice z Prahy do Bratislavy za 13 let. Do Ostravy ale až za dalších třicet

1. říjen 2014

Necelých 50 kilometrů měla naše dálniční síť, když v září roku 1974 začala vysílat Zelená vlna. Další kilometry se ale stavěly a tak dopravní zpravodajství bylo stále potřebnější. A jak prozradil rozhlasový archív, tehdejší výstavba byla výrazně rychlejší než ta současná.

Prioritou byla samozřejmě dálnice D1, jejíž první kilometry se začaly stavět v roce 1967 a už 7. listopadu 1980 bylo zprovozněním úseku u Humpolce dokončeno dvousetkilometrové dálniční propojení mezi Prahou a Brnem. Ještě větší sláva se ale odehrála o den později na československém pomezí u Lanžhotu.

Čtěte také

„Je krátce po 11. hodině. Za zvuků hudby přecházejí ze slavnostně vyzdobené tribuny členové stranické a vládní delegace na plochu dálnice. A v této chvíli předseda federální vlády přestřihl pásku na novém úseku autostrády,“ komentovali Miloš Geško a Petr Voldán dění na téměř kilometrovém mostě přes řeku Moravu.

„Dálnice mezi Prahou a Bratislavou stála 10 a půl miliardy korun a dá se projet zhruba za tři a půl hodiny. Táhne se pryč od lidských obydlí, takže obyvatelé měst a vesnic nejsou ohroženi hlukem a emisemi,“ pokračovali Miloš Geško a Petr Voldán.

Rychle jenom ze začátku

Z dnešního pohledu je neuvěřitelné, že 317 dálničních kilometrů stavěli dělníci pouhých 13 let. A do revoluce přidali ještě dalších 200. Pak začala být stavba potřebných cest složitější. Nejprve nebyly peníze, pak se výrazně zpřísnila legislativa pro stavbu silnic, takže na dálniční spojení Prahy a Ostravy jsme čekali až do 25. listopadu 2009, jak tehdy nadšeně přibližoval reportér Martin Knitl.

„Ostravsko přestalo být dálničně izolované. Jediným problémem je krátká část mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem, kde se bude jezdit pouze po jedné straně ve čytřpruhu,“ říká Martin Knitl. A důvod tehdejší generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík komentoval stručně. „Chyběly nám na výstavbu D47 zhruba čtyři miliardy korun.“

Čtěte také

D47 se do historie zapíše také jako místo, kde leží tisící kilometr dálniční sítě. Byl zprovozněn v prosinci 2007 a paradoxně je to ta zvlněná část ostravské dálnice, kde teď kvůli špatnému stavu mostů nesmí jezdit nákladní auta. A proč se z D47 zprovozněním stala D1?

„D47 byla projektována ještě v době Československa, kdy byla D1 projektována na Slovensko. V roce 1993 se D1 přesměrovala v trase D47, která byla na papíře, ale je to provozně D1,“ vysvětluje Alfréd Brunclík. Z plánovaných 2170 dálničních kilometrů máme zatím jen polovinu, kompletní jsou pouze čtyři trasy z 22 a téměř se nestaví.

autor: evk
Spustit audio