Do Chorvatska autem na CNG o tisícovku levněji
S autem na CNG dojedete do Chorvatska o 1000 Kč levněji než s klasickým palivem. Jaké jsou celkové náklady i s dálničními známkami a mýtem?
Nejlevněji na dovolenou do Chorvatska dojedete s autem na CNG, tedy stlačený zemní plyn. Cesta takovým vozem vyjde téměř o tisíc korun levěji než autem na benzín nebo naftu. Vyjeli jsme spolu s Ústředním automotoklubem (ÚAMK) do Šibeniku a spočítali pro vás náklady na cestování.
Na CNG levněji a dál
"CNG je zkratka z compressed natural gas, což je stlačený zemní plyn. Mnoho lidí si to plete s LPG. Ale technicky je to úplně jiná pohonná hmota než LPG, což je zkapalněný propan-butan. Většina aut, která jsou na trhu z výroby, tak mají plnohodnotnou nádrž na benzín a nádrž na stlačený zemní plyn je jakoby navíc. Takže ta auta mají většinou výrazně delší dojezd na obě dvě paliva dohromady," upozorňuje Marek Tomíšek, expert na úspornou jízdu.
Kde lze na cestě ČR–Chorvatsko načerpat CNG?
Ještě před startem z Prahy do chorvatského Šibeniku jsme natankovali plnou nádrž stlačeného zemního plynu. Zvolili jsme trochu netradiční cestu přes Slovensko a Maďarsko. To je trasa oblíbená spíše staršími lidmi, kteří se po cestě stavují v lázních.
"V České republice natankujete bez problémů, protože těch plnících stanic je v tuto chvíli přes 85. Co se týče zahraničí, když jedete právě do toho Chorvatska, tak je to trošičku horší. Ale dá se v podstatě i tou nejméně příznivou trasou pro CNG, kterou jsme jeli – přes Maďarsko – do Chorvatska dojet až do Šibeniku," popisuje Marek Tomíšek.
Na Slovensku lze po cestě do Chorvatska natankovat pouze v Bratislavě, Maďarsko nemá na naší trase k moři žádnou plnící stanici na CNG, Chorvatsko pouze dvě, nejbližší v Záhřebu. I přesto, a také v souvislosti s úspornou jízdou Marka Tomíška, jsme do Šibeniku na CNG dojeli bez problémů. Za pohonné hmoty jsme podle výpočtů ÚAMK zaplatili 1206 korun.
Náklady na cestu zvyšují dálniční známky a mýto
Připočítat ale musíme ještě dálniční známky a mýtné v Chorvatsku. „Koupili jsme na hraničním přechodu za Brnem směrem na Bratislavu desetidenní dálniční známku. Stála nás 10 euro. Jinde to může být více. Na benzínových pumpách se většinou připlácí 50 korun navíc," říká Petr Vomáčka z ÚAMK.
Na slovenských hranicích jsme zaplatili v přepočtu 275 korun, maďarská známka vyšla na podobné peníze, chorvatské mýto stálo 700. Společně se spotřebovaným palivem CNG jsme utratili 2452 korun (včetně pár litrů benzínu, které jsme projeli).
"Když spočítám řidiče s lehkou nohou v dieselovém autě, tak projede okolo 4,5 litru na 100 kilometrů. Vychází to kolem 1,50 Kč na kilometr za palivo. U CNG jsme byli na 1,15 Kč/km," shrnuje Petr Vomáčka.
Celkově za cestu do Chorvatska, včetně dálničních poplatků, bychom utratili s autem na naftu přibližně 3200 korun, s autem na benzín ještě o 200 korun více.
Srovnání nákladů
Trasa Praha–Šibenik
Pohon | Náklady |
CNG | 2452 Kč |
Nafta | cca 3200 Kč |
Benzín | cca 3400 Kč |
Náklady včetně dálničních známek a mýta